چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی عملکرد سبکهای تفکر متخصصان علوم تربیتی و معلمان عضو گروه درسپژوهی، همچنین ارائه پیشنهادهایی در مورد بهسازی آموزش از طریق استفاده از سبکهای گوناگون تفکر در فرایند درسپژوهی است. این پژوهش از نوع کاربردی است و پژوهشگر در جریان انجام آن از روش تحقیق زمینهای بهرهگرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان دوره ابتدایی(1100 نفر) و متخصصان علومتربیتی(250 نفر) شهر تهران است. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان و گزینش آن به روش تصادفی طبقهای به ترتیب، 285 نفر و 148 نفر انتخاب شده است. گردآوری دادهها از طریق مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه سبک تفکر (TSI، استرنبرگ و واگنر، 1991) ،که برای تعیین سبک تفکر گروههای هدف در مورد عملکرد سبکهای تفکر قانونگذار، اجرایی و قضاوتگر استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با بهرهگیری از نظر متخصصان ذیربط، انجام شد.ضرایب پایایی در مطالعات استرنبرگ و واگنر، برای سبک قانونگذار 78/0، سبک اجرایی 75/0 و سبک قضاوتگر 72/0گزارش شده است. در این پژوهش میزان پایایی پرسشنامه 93/0 به دست آمد. در تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی از طریق محاسبه فراوانی، درصدها، بهره گرفته شد.نتایج این پژوهش نشان میدهد، گروههای مورد مطالعه، از هرسه وجه سبک تفکر در فرایند درسپژوهی بهره میبرند. این در حالی است که میزان غلبه سبک تفکر اجرایی در هر دو گروه معلمان درسپژوه و متخصصان علوم تربیتی آشکار است.
خلاصه ماشینی:
بسياري از دانـش آمـوزاني کـه در کـلاس ضـعيف قلمـداد مـيشـوند، توانايي موفق شدن را دارند و در واقع اين معلمان هستند که شکست خورده انـد نـه آن هـا، زيـرا از درک سبک هاي تفکر و يادگيري دانش آموزانشان عاجز بوده انـد و بـه شـيوه اي آمـوزش داده انـد که متناسب با سبک تفکر٢ آنان نيست (استرنبرگ ،١٩٩٧: ٣٣-٣١).
پس از تجزيه و تحليل داده هاي اين پژوهش نتايج از طريـق پاسـخ بـه سـؤال هـاي آن بيـان ميگردد: سؤال اول : توزيع سبک تفکر قانونگذار معلمان درس پژوه دوره ابتـدايي و متخصصـان علـوم تربيتي چگونه است ؟ نتــايج بررســي ايــن ســؤال در بخــش يافتــه هــا نشــان داد کــه بــيش از ٤٧ درصــد معلمــان شرکت کننده در چرخه درس پژوهي و حدود ٤٢ درصـد متخصصـان علـوم تربيتـي داراي سـبک تفکر قانونگذار هستند.
سؤال سوم : توزيع سبک تفکر قضاوتگر معلمان درس پژوه دوره ابتدايي و متخصصـان علـوم تربيتي چگونه است ؟ نتايج بررسي اين سؤال در بخـش يافتـه هـا نشـان داد کـه بـيش از ٦٧ درصـد معلمـان شـرکت کننده در چرخه درس پژوهي و بيش از ٦٨ درصـد متخصصـان علـوم تربيتـي داراي سـبک تفکـر قضاوتگرهستند.
سو و سشاير (٢٠١٤) معتقدنـد درس پژوهـي فرصـتي بـراي معلمـان بـه وجـود مـيآورد تـا بـه درک درست و عميق از پيشرفت يادگيري از طريق مشاهده و تجزيه و تحليل سـبک هـاي تفکـر دانش آموزان برسند و نيز درس پژوهي را يک تجربۀ مدرسه محور (سـازمان يادگيرنـده ) مـيداننـد که موجب توسعۀ حرفه اي معلمان شده است .
Widjaja W ,Vale Groves S, Doig B.