خلاصه ماشینی:
"کیهان فرهنگی:شما میخواهید بگویید که در آموزش،مسئلهء محتوای یک نقاشی خاص تعیین کننده نیست یعنی الان اگر ما استادانی داشته باشیم که دربارهء نقاشی اسلامی یا نقاشی بعد از انقلاب سنخیتی نداشته باشند آیا اینها میتوانند به صرف دانستن تکنیک خوب به دانشجویان تعلیم نقاشی بدهند؟و دانشجو پس از آموزش تکنیک کافی،با عقیده و پیام خودش یک نقاشی کامل را در بیننده منتقل کند؟یا فکر میکنید کسی میتواند آموزش نقاشی بدهد که سوای آن تکنیک،باید خودش هم دارای عقیده و پیام و محتوای مطلوب باشد؟ ترقی جاه:اگر بدین گونه باشد که چه بهتر ولی اگر نباشد هر که تکنیک را بهتر بداند طبعا مرجح است دانشجو ابزار کار را یاد میگیرد و با اتکایی به تربیت و عقایدش میتواند پیام و کلامش را برساند.
اگر دانشجویی که به دانشگاه میآید و با یک سری راهروها و آتلیههایی مواجه میشود،که اگر 4 سال مداوم هم آنجا باشد واقعا نمیداند چه باید بکند و صرفا از پلهها بالا و پایین میرود،این چنین دانشجویی اگر در کلاس درسش،استاد یا راهنما آن چنان بینشی داشته باشد که در کنار آن درس برخوردی هم میان دانشجو و اجتماعش بوجود بیاورد، این در واقع توجه دادن به دانشجو است که فکر کند غیر از آنچه تاکنون نسبت بدانها میاندیشیده،حرفهای دیگری هم است و ما شاهد بودیم که وقتی هنر جویان به خرمشهر آمدند واقعا دگرگون شده بودند و حال و هوای عجیبی به آنها دست داده بود و دیدند که فقط تهران با چهار تا خیابان و هیاهو و جمعیتش نیست."