خلاصه ماشینی:
"اما برادران سعادت نه تنها به عنوان اولین مجریان موفق اجرای نظام جدید تعلیم و تربیت در بوشهر و ایران باید یاد کرد،بلکه ایشان در پیشنهاد تأسیس مدرسه سعادت،یعنی مدرسهای که درخور برنامه نوین آموزشی باشد نقش اساسی داشتند.
اما در اینجا میتوان اهم فعالیتها و نقش برادارن سعادت را که 100 سال پیش در اجرای برنامه نظام آموزشی نوین و تقریبا بدون الگوی مدون و صرفا با ابتکار و تواناییهای شخصی و علمی خود به اداره مدرسه و امر آموزش اقدام کردند،به شرح ذیل برشمرد: 1-سازماندهی اداری و آموزشی مدرسه به شیوهای ابتکاری و بدون الگوی از پیش مدون شده؛قبل از تأسیس این مدرسه،یعنی از سال 1315 تا 1317 ه.
ق،و با حمایت جدی و معنوی امین الدوله و کمک مالی مظفر الدین شاه و به تبع آن آغاز نهضت مدرسهسازی در تهران،بررسی جلسات هفتگی و منظم این انجمن گواه است که حتی این فرهنگ دوستان نیکوکار نیز در بادی امر طرح مدون خاصی برای اجرای برنامه عظیم و وسیع تحول آموزشی نداشتند و به مرور ایام و کسب تجربه بیشتر،نظام آموزشی نوین در عصر مظفری به همت آنان شکل گرفته است.
مقایسه نوآوریهای آموزشی و اداری برادران سعادت و اولیای مدرسه همچون هیأت وکلا،با نحوه فعالیت انجمن معارف در تهران -که در جلد یکم حیات یحیی-به تفصیل توصیف شده است-این موضوع را هویدا میسازد که همزمان با انجمن معارف در تهران، اولیای مدرسه سعادت بوشهر،در مقیاسی کوچکتر،منظم و فعال به اجرای موفقیتآمیز طرح توسعه فرهنگی آموزشی نوین در ایران مشغول بودهاند بنابراین شاید بتوان گفت که در تاریخ معاصر ایران اجرای طرح بزرگ تحول آموزشی یا به نوعی انقلاب آموزشی، محصول مشترک همت و تلاش توأمان انجمن معارف و برخی متولیان مدارسی چون علمیه در تهران و اولیای مدرسه سعادت در بوشهر بوده است."