چکیده:
با توجه به اهمیت بازار کار در اقتصاد ایران و حاکم بودن عدم تعادل در این بازار، در این مقاله میزان انعطاف ناپذیری نیروی کار در بازار کار با توجه به ویژگیهای این بازار و ساختار بازار محصول بررسی شده است. مبنای نظری این مقاله مبتنی بر رویکرد (2008) Aghion et al. و (2000) Fedderke et al. بوده و حوزه مطالعاتی این تحقیق صنایع کد دو رقمی ISIC در طی سال های 1374 تا 1387 می باشد. یافته های تحقیق، موید ساختار رقابت ناقص در بازار محصولات کارخانه ای ایران است، به گونه ای که در بیش از 50 درصد صنایع، قدرت انحصاری حاکم بوده و شکاف معنی دار بین قیمت و هزینه نهایی وجود دارد. همچنین یافته های تحقیق جاری بیانگر آن است که در صنایع «بازیافت»، «تولید کک و فرآورده های حاصل از نفت و سوخت هسته ای»، «ماشین آلات اداری و حسابداری»، «تولید چوب و محصولات چوبی»، «ساخت کالا از نی و مواد حصیری»، «ساخت فلزات اساسی» و «انتشار، چاپ و تکثیر رسانه های ضبط شده»، بیشترین انعطاف ناپذیری در بازار نیروی کار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"جدول 7: برآورد و در صنایع کارخانهای ایران کد دو رقمی ISIC صنایع 15 صنایع مواد غذایی و آشامیدنی 5/14 6/15- 16 محصولات از توتون و تنباکو 3/1- 1/15 17 ساخت منسوجات 2/13 3/22- 18 تولید پوشاک، عمل آوردن و رنگ کردن پوست خزدار 8/38 3/8- 19 دباغی و عمل آوردن چرم، ساخت کیف و چمدان، زین و یراق و تولید کفش 7/28 7/8- 20 تولید چوب، محصولات چوبی و چوب پنبه به جز مبلمان - ساخت کالا از نی و مواد حصیری 7/304- 9/291- 21 ساخت کاغذ و محصولات کاغذی 9/60 2/8- 22 انتشار، چاپ و تکثیر رسانههای ضبط شده 3/0 10- 23 تولید کک و فراوردههای حاصل از نفت و سوختهای هستهای 6/66 5/4 24 ساخت مواد و محصولات شیمیایی 8/43 1/5- 25 محصولات از لاستیک و پلاستیک 7/46 2/6- 26 سایر محصولات کانی غیرفلزی 8/74 5- 27 ساخت فلزات اساسی 4/1- 4/6- 28 محصولات فلزی فابریکی به جز ماشینآلات و تجهیزات 2/40 5/9- 29 ساخت ماشینآلات و تجهیزات طبقهبندی نشده در جاهای دیگر 3/37 1/6- 30 ماشینآلات اداری و حسابداری 4/31 2/15 31 ماشینآلات و دستگاههای برقی طبقهبندی نشده در جاهای دیگر 4/15 2/14- 32 تولید رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباطی و آپارات 5/2 3/24- 33 ابزار پزشکی، اپتیکی، ابزار دقیق، ساعتهای مچی و انواع دیگر ساعت 7 7/28- 34 وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمتریلر 9/20 8/3- 35 تولید سایر تجهیزات حملونقل 9/20 8/3- 36 تولید مبلمان و مصنوعات طبقهبندی نشده در جاهای دیگر 2/28 2/6- 37 بازیافت 5/20- 8/1- اکنون با استفاده از نتایج جدول 7 و روابط زیر، میباید شدت انعطافناپذیری بازار کار ناشی از ساختار بازار محصول را محاسبه نمود (Fedderke et al."