چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سرمایه روان شناختی (امید، خوش بینی، تاب آوری و خودکارآمدی) با هدف های پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان سال اول انجام گرفت. به همین منظور از بین دانشجویان سال اول کارشناسی دو دانشگاه آزاد اسلامی مسجد سلیمان و اهواز520 نفر (262 پسر و 258 دختر) به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس امیدواری گرایشی بزرگسالان، آزمون جهت گیری زندگی (فرم تجدید نظر شده)، مقیاس تاب آوری و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی که 4 مولفه سرمایه روان شناختی را اندازه گیری می کنند و جهت اندازه گیری اهداف پیشرفت از خرده مقیاس های هدف های تبحر گرا، عملکرد گرا و عملکرد گریز از مجموعه الگوهای یادگیری سازگار و خرده مقیاس هدف تبحر گریز از مجموعه مقیاس های هدف های پیشرفت اندرو و همکاران استفاده شد. عملکرد تحصیلی نیز با استفاده از میانگین نمره های پایانی اندازه گیری شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل عامل تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه روان شناختی و 4 مولفه آن با هدف های تبحر گرا، عملکرد گرا و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت معنادار و با هدف عملکرد گریز رابطه منفی معنادار دارند. همچنین، اهداف پیشرفت با عملکرد تحصیلی دارای رابطه معنادار هستند. به علاوه، ترکیب چهار متغیر امید، خوش بینی، تاب آوری و خودکارآمدی بهتر می تواند جهت گیری هدف تبحر گرایی و عملکرد تحصیلی دانشجویان را پیش بینی کند
خلاصه ماشینی:
برای گردآوری دادهها از مقیاس امیدواری گرایشی بزرگسالان، آزمون جهتگیری زندگی (فرم تجدید نظر شده)، مقیاس تابآوری و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی که 4 مؤلفه سرمایه روانشناختی را اندازه گیری میکنند و جهت اندازهگیری اهداف پیشرفت از خرده مقیاسهای هدفهای تبحر گرا، عملکرد گرا و عملکرد گریز از مجموعه الگوهای یادگیری سازگار و خرده مقیاس هدف تبحر گریز از مجموعه مقیاسهای هدفهای پیشرفت اندرو و همکاران استفاده شد.
In addition, the combination of the four variables of hope, optimism, resiliency and self-efficacy with respect to higher order construction of psychological capital can predict the mastery- approach goal and academic performance of the students more effectively.
سرمایه روانشناختی یک حالت روانشناختی مثبت و رویکرد واقع گرا و انعطافپذیر نسبت به زندگی است که از چهار سازه امید (Hope)، خوشبینی (Optimism)، تابآوری (Resiliency) و خودکارآمدی (Self-efficacy) تشکیل میشود و هر کدام از آنها به عنوان یک ظرفیت روانشناختی مثبت در نظر گرفته میشود، دارای مقیاس اندازهگیری معتبر است، مبتنی بر نظریه و تحقیق است و وابسته به حالت و قابلیت رشد دارد و به طور چشمگیری با پیامدهای عملکردی ارتباط دارد (Luthans, Youssef “Avolio, 2007).
مطالعه تأثیر سرمایه روانشناختی به عنوان یک سازه مرتبه بالاتر در عملکرد تحصیلی دانشآموزان و دانشجویان دانشگاه در مرحله آغازین قرار دارد و مطالعات اندکی در این زمینه انجام گرفته است، هر چند که هر کدام از اجزای آن با عملکرد تحصیلی دورههای مختلف همبسته شده است.
Peterson, Gerhardt “Rode 2006)) نیز در مطالعه خود بر روی دانشجویان به این نتایج دست یافتند که جهتگیری هدف یادگیری (تبحری) رابطه مثبت با امیدواری وابسته به صفت دارد.