خلاصه ماشینی:
این میتواند بدین معنا باشد که یک دین بر حق است و تمام دیگر ادیان باطل و دروغیناند.
در واقع معنی این گزاره آن است که همة ادیان برحقند، نه در انحصارگرایی جزماندیشانه، بلکه به لحاظ اهمیت درونی یکپارچهشان که با متافیزیک خالص یا ـ به عبارت دیگر ـ با حکمت خالده در تطابق است.
چگونه میتوانیم بفهمیم که این مفهوم متافیزیکی حقیقت است؟ نظرگاه متافیزیکی بر شالودة شهود عقلانی استوار شده است که ذاتا قابل اطمینان و بری از اشتباه است زیرا بصیرتی است که عقل محض بدان دست مییابد.
در مورد کنش معنوی چه میگویید؟ کنش یا عمل معنوی اساسا عبادت است و این عبادت سه شکل دارد: اول ـ عبادت شرعی مثل دعای «ای پروردگار ما».
میتوانم بپرسم که هنر در وجود معنوی انسان چه نقشی دارد؟ میتوانیم بگوییم که بعد از اخلاق، هنر ـ در وسیعترین معنای این کلمه یکی از ابعاد واز لوازم ضروری وضعیت انسانی است، افلاطون گفت: «زیبایی شکوه حقیقت است».
پس بگذارید ما هم بگوییم که هنر ـ از جمله هنرهای بصری، موسیقی و صنایع دستی ـ بازتابی از حقیقت و زیبایی در جهان اشکال است، بازتابی از نمونههای مثالین (مثل).
در واقع،در این جا هنر، یک محیط طبیعی و از نظر بومشناختی ضروری برای زندگی معنوی را به وجود آورده است.
آیا میتوانیم بگوییم که بین زیبایی در گستردهترین معنا و باطنیگری رابطهای طبیعی وجود دارد؟ بله.
میتوانم بپرسم که مفهوم اصلی حکمت خالده چیست؟ متافیزیک، اساسا به معنای قوة تشخیص بین واقعی و ظاهر یا خیالی است.
بنابراین نظریة متافیزیکی، یک فلسفه به مفهوم مدرن این کلمه نیست بلکه اساسا مقدس است.