خلاصه ماشینی:
اگر بر این باور باشیم که موجودی فوق طبیعی(Supernatural Being) این جهان را با طرح و نقشهای با شکوه آفریده است، پرسش مذکور به دنبال هدف آن طرح ونقشه یا جایگاه زندگی در آن میگردد؛ اما، موضوع فلسفی معنای زندگی ـ یا مجموعهای از موضوعات متداخلی که در طی زمان با این عبارت تداعی شدهاند ـ را نمیتوان به موضوعاتی منحصر کرد که فقط با اتکاء به مفروضات دینی معنا میدهند.
اگر این فرض که ما جملگی خواهیم مرد زندگی را به ظاهر بیمعنا میسازد، پس فرض متضاد با آن ـ یعنی این فرض که ما تا ابد خواهیم زیست ـ اصلا چگونه این وضعیت را بهتر خواهد کرد؟ نوعی تبیین ممکن از ارتباط میان مرگ اندیشی با ترس از بیمعنایی زندگی، این است که مواجهه با فناپذیری خود آدمی، امیدهای وی را برای نیل به سعادت نقش بر آب میکند.
ریچارد تیلور(Richard Taylor) (1970) از بیتفاوتی جهان نتیجه اخلاقی متفاوتی میگیرد: توان گفت که علم به اینکه زندگی از منظر عینی بیمعنا است، باید ما را متقاعد کند که در باطن خود به جستجوی معنا برآییم.
4. معنای ذهنی[/ شخصی] و عینی اگرچه مباحث ناظر به معنای زندگی اغلب ملازم تأملاتی در باب جایگاه ما در جهان بوده است، زمینههایی نیز هست که در آنها گویا تقابل میان زندگیهای بامعنا و بیمعنا کاملا مستقل از موضوع کیهانی است.
منبع Wolf, Susaw, "Meaning of Life", Roatledge Encyclopedia of Philosophy, London and New York: Rutledge, 1998.
New York: Oxford University press, 1981, 81-117.
)The Meaning of Life, New York: Oxford University press, 1981, 151-61.
)The Meaning of Life, New York: Oxford University press, 1981, 151-61.