چکیده:
هدف این پژوهش مقایسه خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده در شهر پارس آباد بود. روش پژوهش پس رویدادی و از نوع علی- مقایسه ای است و از میان جامعه آماری ١٦٠ نفر از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه گزینش شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر استفاده شد. داده ها از طریق آزمونهای تحلیل واریانس یک راهه ، آزمون تعقیبی شفه و ضریب اتا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشانگر آن بود که خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده متفاوت است و فرزندان خانواده های کثرت گرا و توافق کننده از خودکارآمدی بالا و فرزندان خانواده های محافظت کننده و بی قید از خودکارآمدی پایین برخوردارند. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می شود که به منظور تقویت خودکارآمدی فرزندان ، والدین زمینه های لازم را برای تعاملات باز و سر گشاده در خانواده فراهم کنند و ضمن تشویق فرزندان به اظهار نظر و مشارکت در تعاملات خانواده آنها را متوجه کنند که نظرات و عقایدیشان ارزشمند است و در تصمیم گیریهای خانواده به کارگرفته می شوند
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل نشانگر آن بود که خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده متفاوت است و فرزندان خانواده های کثرت گرا و توافق کننده از خودکارآمدی بالا و فرزندان خانواده های محافظت کننده و بی قید از خودکارآمدی پایین برخوردارند.
بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می شود که به منظور تقویت خودکارآمدی فرزندان ، والدین زمینه های لازم را برای تعاملات باز و سر گشاده در خانواده فراهم کنند و ضمن تشویق فرزندان به اظهار نظر و مشارکت در تعاملات خانواده آنها را متوجه کنند که نظرات و عقایدیشان ارزشمند است و در تصمیم گیریهای خانواده به کارگرفته می شوند .
با در نظر گرفتن مبانی نظری و پیشینه پژوهش می توان گفت که احساس خودکارآمدی بالا، اساسی ترین عامل رشد مطلوب فرد است و با اعتماد به نفس قوی، توانایی تصمیم گیری صحیح ، ابتکار، خلاقیت و سلامت روانی رابطه مستقیمی دارد (محسنی، ١٣٨٣) و از عناصر ضروری و بنیادی برای موفقیت تحصیلی دانش آموزان به شمار می آید و توانایی آنها را برای شروع ، ادامه و پایان موفقیت آمیز فعالیتها تقویت می کند (کریستا و فریستون ٤، ٢٠٠٨).
1. Sherer General Self-Efficacy Scale به منظور بررسی پیش فرض برابری واریانسها، از آزمون لون ١ استفاده شد که نتایج حاصل در جدول شماره ٢ آمده است .
نتیجه گیری این پژوهش خودکارآمدی دانش آموزان را با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده مورد مقایسه قرار داده است .
Family communication, self- efficacy, and white female adolescent risk behavior.