چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اختلالات رفتاری دانش آموزان پسر خانواده های تک والد -مادر و تک والد- پدر و خانواده های عادی دوره ابتدایی شهر تهران بود. روش تحقیق علی- مقایسه ای و جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر دوره ابتدایی (خانواده های عادی و خانواده های تک والد) منطقه ٢ شهر تهران بود. برای انتخاب نمونه مورد نظر از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد. نمونه شامل ١٢٢ نفر فرزندان خانواده تک والد (٦١ نفر سرپرست مادر ،٦١ نفر سرپرست پدر) و ١٢٢ نفر فرزندان خانواده عادی بوده است . ابزار پژوهش پرسشنامه اختلالات رفتاری کانرز (ویژه معلم ) بود که معلمان دانش آموزان مورد نظر به آن پاسخ دادند. در این پژوهش از روش آماری تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که نمره کل اختلالات رفتاری در سه گروه دانش آموزان تک والد-مادر و تک والد - پدر و عادی متفاوت است و میانگین کل اختلالات رفتاری در دانش آموزان عادی پایین تر از دانش آموزان تک والد- پدر و تک والد- مادر است . همچنین بین میانگین کل اختلالات رفتاری دانش آموزان تک والد- پدر با تک والد- مادر نیز تفاوت معنادار وجود دارد، به طوری که میانگین کل اختلالات رفتاری در دانش آموزان تک والد- مادر پایین تر از دانش آموزان تک والد- پدر است
خلاصه ماشینی:
هدف از این پژوهش مقایسه مشکلات رفتاری و هیجانی در بچه های تک والد تحت سرپرستی مادر با خانواده های دو والد در کمیته امداد امام خمینی (ره ) تهران بود.
H. با توجه به نتایج پژوهشهای فوق مسئله اصلی در این پژوهش مقایسه اختلال رفتاری دانش آموزان پسر خانواده های تک والد- مادر و تک والد- پدر و خانواده های عادی دوره ابتدایی شهر تهران است و اینکه فقدان کدام یک از والدین در اختلالات رفتاری دانش آموزان پسر تاثیر بیشتری دارد.
حجم نمونه دانش آموزان به تفکیک پایه تحصیلی و نوع خانواده نوع خانواده پایه تحصیلی تک والد- مادر تک والد- پدر عادی پایه اول 12 11 23 پایه دوم 15 16 31 پایه سوم 12 14 26 پایه چهارم 14 15 29 پایه پنجم 8 5 13 کل 61 61 122 ابزار پژوهش پرسشنامه اختلالات رفتاری کانرز (ویژه معلم ): در این پژوهش به منظور گـردآوری داده هـا از پرسشنامه اختلالات رفتاری فرم کانرز (ویژه معلم ) استفاده شده که معلم گزارش می کنـد و بـه صورت مداد کاغذی است .
یافته ها میانگین و انحراف استاندارد نمرات اختلالات رفتاری در دانش آموزان پسر خانواده های تک والد- مادر و تک والد- پدر و خانواده های عادی محاسبه شده که نتایج در جدول شماره ٢ ارائه شده است .
بحث و نتیجه گیری یافته های پژوهش نشان دادکه اختلالات رفتاری کل در سه گروه دانش آموزان تک والد-مادر، تک والد – پدر و عادی متفاوت است .