خلاصه ماشینی:
"با این حال، هرچند ایجاد انگیزه از مقدمات و مقومات مهم آموزش است و در روانشناسی یادگیری اولین گام محسوب میشود، اما شاید در آنچه تا امروز بهعنوان برنامههای آموزشی قرآن بهویژه برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است، بهدلیل هدایت و ضرورت آموزش قرآن، به این مقدمه و شرایط اولیه کمتر توجه شده است؛ شرطی که نهتنها در آغاز آموزش بلکه در ادامه و فرآیند آموزش باید بهطور کاملا جدی، عمیق، معنادار و مؤثر در برنامههای آموزشی لحاظ شود.
چه خوب است همة ما که گذشته از عشق بیپایان به کتاب خدا، فکر، عمر و اشتغال خود را در شناخت، توسعه، آموزش و ترویج انس آحاد جامعه با وحی و کلام الهی گذاشتهایم، یکبار دیگر و حداقل در کنار سایر مسائل مربوط به این موضوع، بهطور جدی به این امر بیندیشیم که نواقص راههای رفته تاکنون چه بودهاند؟ مواد آموزشی، روشهای یادگیری، فضاهای ارائه و مقاصد برنامهها و فعالیتهای قرآنی در ارتباط با انس آحاد جامعه با قرآن کریم و بهرهگیری از آن، چه آسیبها و کمبودهایی داشته است؟ آیا میتوانیم شعر حکیمانة زیر را سرلوحة بازنگری در این موضوع مهم بدانیم که: آب کم جو، تشنگی آور بهدست تا بجوشد آبت از بالا و پست نظرات، انتقادات، پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید."