چکیده:
متخصصان معتقدند که نیروی انسانی هوشمند و خلاق، شرط اساسی پیشرفت جامعه و دستیابی به بهرهوری پایدارست. بههمین جهت، پرورش خلاقیت مدتهاست در دستور کار نظامهای آموزشی قرار گرفته است و از این پس نیز به شناخت عوامل مرتبط با خلاقیت توجه ویژهای خواهد شد. پس لازم است معلمان با پرورش دانشآموزان خلاق و هوشمند جامعه را بهسمت پیشرفت سوق دهند
خلاصه ماشینی:
"۴. تقویت تفکر دربارۀ امکانات و احتمالات: فرصتهایی ایجاد شود تا به سؤالهایی مانند چطور، اگر، از چه راههایی، پاسخ داده شود و حتی خود دانشآموزان وادار به پاسخ دادن به آنها شوند.
۸. تقویت تعامل دانشآموزان با اطلاعات قبلی: فرصتهایی برای دانشآموزان ایجاد شود تا با اطلاعاتی که دارند، بازی کنند و به آنها کمک کنند و فرصت دهند تا بتوانند با استفاده از حقایق و اطلاعاتی که قبلا آموختهاند، کارهایی را تجربه کنند.
بنابراین، معلم باید موقعیت یادگیری را با بیان نکتهای آغاز کند و سپس دست نگه دارد و اجازه دهد دانشآموزان خود با اطلاعات بازی کنند و درگیر شوند، این روش خوبی است که به یادگیری خودهدایتی منجر میشود.
استفاده از روشهای اکتشافی: در روش اکتشافی، دانشآموز خود به جستوجوی راهحل میرود و معلم نقش راهنما را دارد.
دانشآموز خود را به اطلاعاتی که پیرامون مسئله وجود دارد، محدود نمیکند بلکه از زوایای مختلف به مسئله توجه کرده و حتی ممکن است تغییراتی در آن ایجاد کند."