چکیده:
در وضعیت فضای دانشگاهی امروز و وظیفه ای که این نهاد در جهت پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر عهده دارد، فراگیری ایجاد انگیزه در آنان نسبت به پیشرفت تحصیلی از جمله موضوعات بسیار مهمی است که هر دانشگاهی (خصوصا دانشگاه پلیس) بایستی به آن توجه داشته باشد. لذا پژوهش حاضر به منظور بررسی و تبیین رابطه انگیزه با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پلیس ارائه گردیده است.جامعه آماری تحقیق شامل 250 نفر از دانشجویان دوره20 کارشناسی دانشگاه پلیس می باشد که روش نمونه گیری آن بصورت تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران انجام گرفته است. روش پژوهش بصورت میدانی انجام شده که به منظور رسیدن به پاسخ سئوالات پرسشنامه نرم شده AMS بر روی دانشجویان به اجرا در آمده و نتایج حاصله از آن با استفاده از نرم افزار spss در دوسطح آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی ( t تک گروهی)، تحلیل واریانس و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان از معدل واحدهای گذرانیده شده آنها استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد میزان انگیزه درونی دانشجویان دانشگاه پلیس برای تحصیل بالاست و رابطه مستقیمی بین انگیزه درونی و پیشرفت تحصیلی آنان وجود دارد. نتایج تحقیق حاضر نشان دهنده پایین بودن عدم انگیزه در انگیزش تحصیلی دانشجویان و رابطه منفی و معنادار بین آن و پیشرفت تحصیلی دانشجویان می باشد. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که علیرغم بالا بودن اندازه سطوح تشکیل دهنده انگیزه بیرونی در دانشجویان، انگیزه بیرونی در پیشرفت تحصیلی آنان موثر نیست. نتایج تحقیق حاکیست که تفاوت معنی داری در سطوح انگیزشی تنظیم همانند سازی شده، تنظیم درونی و تنظیم بیرونی بین دانشجویان دانشگاه پلیس وجود دارد. این دانشجویان در سطوح انگیزشی خود نمرات بالا و در سطوح تعیین کننده نمرات کمتری کسب کرده اند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که دانشجویان دانشگاه پلیس نسبت به تحصیل انگیخته تر هستند.