خلاصه ماشینی:
"نویسنده کتاب حاضر نیز تلاش دارد با استفاده از نظریات و یافتههای این مکتب،بصورت کاملا کاربردی و عملی برخی از رفتارها و مسائل کودکانه را مورد بررسی قرار داده و سپس رابطه بین کودکان و والدین را به نحو مناسب تنظیم کند.
کودکان پس از اینکه نخستین کلمه را قبل از یک سالگی به کار میبرند در فاصله اندکی با واژههای فراوانی آشنا شده او بسیاری از آنها را به حافظه میسپارند و در یک مدت کوتاه دیگری آنهارا به کار میبرند و ازآنجایی که دنیای بیرونی را ناشناخته مییابند تلاش میکنند از طریق دستکاری و جستوجو و به ویژه پرسیدن و گفتوگو،دنیای بیرون را بهتر بشناسند به همین دلیل والدین با سیل فراوان سؤالات و پرسشهای مناسب و نامناسب درباره موضوعات مختلف و متنوع روبرو میشوند.
» اینکه بسیاری از سؤالات و بحثهای کودکانه ممکن است معانی پنهان و غیر عینی داشته باشد و توجه دادن والدین به این معانی پنهان برای درک سؤالات کودکان و اینکه بسیاری از گفتوگوهای والدین با کودکان، بیحاصل بوده و هیچ نتیجه مشخصی از آن حاصل نمیشود به عنوان دو مسئله اصلی در اما دو مفهوم دیگری که والدین در جریان رشد کودکان با آنها روبرو میشوند و در یک فرآیندی در کودکان شکل میگیرد مفاهیم مسئولیت و استقلال است گفتوگوهای والدین و فرزندان مورد توجه نویسنده قرار گرفته است.
در واقع در این فصل نویسنده کتاب تلاش میکند تا در چند صفحه و به طور خلاصه الگوپذیر،چامعهپذیری و ثابت شدن هرفرد را در نقش جنس خود توضیح دهد و راهحلهایی نیز به والدین جهت کمک به فرآیند اجتماعی شدن کودکان و نقشپذیری جنسی آنها ارئه نماید."