چکیده:
امـروزه رفتـار مـدیران در جوامـع اسـلامی بـیش از پـیش بـر رفتـار سـازمانی کارکنـان و رفتــار شــهروندی مــردم تاثیرگــذار اســت ؛ زیــرا انتظــاری از یــک مــدیر اســلامی آن اســت کــه بــه ارزش هــا و اصــول اخلاقــی اخلاقــی پایبنــد باشــد. بــی شــک یکــی از مهـم تـرین و مـوثرترین سـازمان هـا در تـرویج و یـا حـذف اصـول و ارزش هـای اخلاقـی نظام تعلـیم و تربیـت اسـت کـه نقـش بـسزایی در رشـد فـردی افـراد ، نیـز رشـد اقتـصادی و اجتمــاعی کــشور ایفــا مــی کنــد. درســتکاری، مــسئولیت پــذیری، دلــسوزی و بخــشش از جملــه ارزش هــای والای اســلامی هــستند کــه رعایــت آن هــا از ســوی مــدیران نظــام تعلـیم و تربیـت ،مـیتوانـد رفتـار اجتمـاعی و سـازمانی نـسل کنـونی و آینـده جامعـه را بـه ســمت اســلامی شــدن واقعــی، آنگونــه کــه مــورد تاکیــد قــرآن کــریم و ســفارش پیــامبر اعظـم (ص ) و ائمـه معـصومین (ع ) اسـت ، بـه پـیش ببـرد. تـرویج و اشـاعه اصـول اخلاقـی یاد شده را می تـوان هـم از طریـق منـشور اخلاقـی مـدارس بـا تاکیـد بـر ایـن چهـار اصـل ارتقــاء بخــشید و هــم از طریــق کارگــاه هــا و دوره هــای آموزشــی تخصــصی اخــلاق محــور. همچنــین نظــارت مــستمر بــر موســسات آموزشــی خــصوصی و دولتــی از طریــق مراجـع ذیـصلاح و اسـتفاده از سیاسـت هـای تـشویقی و تنبیهـی نیـز مـیتوانـد بـر اهمیـت رعایت ارزش های اخلاقی بیفزاید.
خلاصه ماشینی:
آنچــه اهمیــت ایــن تحقیــق را در حــال حاضــر بیــشتر مــی کنــد، توجــه و تاکیــد بــر فــضایل اخلاقــی در شــرع مقــدس اســلام چــه در خــانواده و اجتمــاع و چــه در محــیط کــار اســت کــه در بعــد ســازمانی، اخــلاق حرفــه ای و مــدیریتی مبتنــی بــر ارزش هــای والای اســلامی مطــرح مــیشــود و بــر ســازمان و کارکنــان آن تاثیرگــذار بــوده و رفتــار ســازمانی را بــه ســمت و ســوی رشــد و تعــالی ســوق مــیدهــد.
لــذا ایــن مقالــه بــا توجــه بــه اهمیــت اخــلاق مــدیران نظــام تعلــیم و تربیــت و اخــلاق حرفــه ای اســلامی و نقــشی کــه در رفتــار ســازمانی ایفــا مــی کننــد بــا بررســی توصــیفی چهــار متغیــر درســتکاری، مــسئولیت پــذیری، دلــسوزی و بخــشش در صــدد پاســخگویی به سوالات زیر است ؟ الف ) اخلاق مدیریتی مبتنی بر ارزش های اسلامی چیست ؟ ب ) جایگــاه درســتکاری، مــسئولیت پــذیری، دلــسوزی و بخــشش مــدیران در نظــام تعلیم و تربیت چیست ؟ ٢- اخلاق مدیران اسلامی اخــلاق درحقیقــت قــدرت و توانــایی اســت کــه در نفــس انــسان حاصــل مــیشــود و بــر ســلوک و رفتــار او تــأثیر مــیگــذارد؛ یعنــی بــه عبــارتی بــه اعمــال انــسان در زنــدگی جهت میدهـد و نیـز یـک حالـت درونـی اسـت کـه آن را از کـردار و رفتـار فـرد کـشف مــیکنــیم (عابــدی و مغفــوری، ١٣٨٧: ١٦).
ایــن وعــدة الله اســت کــه حــق اســت و چــه کــسی از خــدا راستگوتر است ؟ همــانطور کــه ملاحظــه مــی شــود خداونــد متعــال مــسالۀ صــداقت را بــرای خــود نیــز مطرح مـیکنـد تـا انـسان مـؤمن متوجـه اهمیـت ایـن موضـوع (صـداقت ) بـشود؛همچنـین در ســورة مبارکــۀ مــریم ، صــداقت و راســتی در چنــد آیــه در مــورد پیــامبران بــه عنــوان خـصلتی اخلاقـی انـسان مطـرح مـی شـود: واذکـر فـی الکتـاب إبـراهیم إنـه کـان صـدیقا نبیا.