چکیده:
حسابداران به دلیل جایگاهی که در اختیار دارند با چالشهایی روبرو هستند و اگر بخواهند همواره اعتماد جامعه را به خود جلب نمایند، نیازمند رعایت اصول اخلاقی هستند. با توجه به رویکرد جهانی شدن اقتصاد، این نیاز نه در سطح ملی بلکه در عرصه بین المللی نمود یافته است. در این تحقیق، با استفاده از آزمون مبانی اخلاقی و مقیاس چند بعدی اصول اخلاقی مخصوص حسابداری، تاثیر جنسیت بر میزان درک دانشجویان حسابداری در دو کشور ایران و انگلستان مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق از مدل کولبرگ، مدل چهار بخشی رست و ابعاد فرهنگی هافستد استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر بالاتر بودن سطح درک اخلاقی زنان نسبت به مردان است. همچنین دانشجویان محصل در کشور انگلستان از سطح درک اخلاقی بالاتری برخوردار هستند. مردگرایی در مقابل زنگرایی نیز بیشتر از سایرارزشهای فرهنگی هافستد بر درک اصول حسابداری تاثیرگذار است.
Accountants face a lot of challenges because of their positions and if they want to achieve society trusts، should regard a series of ethical. Accountants would be able to play their role properly by recognizing some ethical rules and principles because of increasing globalization of economics in international scandal and not community ones. In this research، we survey the effect of gender on accounting students'' perception of accounting ethics in Iran and United Kingdom using Accounting-specific Defining Issues test (ADIT) and Accounting-specific Multidimensional Ethics scales (AMES). In this study، Kohlberg''s ethical-cognitive development theory، Rest''s four components model and Hofstede’s 5 dimensions of culture have been considered as the theoretical basis. Results of the study indicate that women are in higher levels of ethical perceptions. Also accounting students in United Kingdom are in higher levels of ethical perceptions than Iranians’.
خلاصه ماشینی:
"برای آزمون فرضیهها از متغیر کشور به عنوان یک متغیر کنترل استفاده شده است، به این صورت که عدد یک برای دانشجویان محصل در ایران و عدد صفر برای دانشجویان محصل در انگلستان مد نظر قرار گرفته است: Ethical Perception= β 0 + β 1 Country+ β 2 Gender نگاره(4) خلاصه مدلهای برازش شده را به تفکیک ابعاد مختلف درک اصول اخلاقی حسابداری برای فرضیات پنجگانه تحقیق نمایش میدهد: نگاره)4: (خلاصه مدل به تفکیک ابعاد مختلف فرهنگ ابعاد درک اخلاقی R R2 R2 تعدیل یافته آماره دوربین واتسون رشد اخلاقی 0.
برای بررسی فرضیه ششم مدل رگرسیون زیر را برازش میدهیم: مدل (6): Ethical Perception= β 0 + β 1 PDI+ β 2 UAI+ β 3 IDV+ β 4 MAS+ β 5 LTO + β 6 Gender+ β 7 نتایج حاصل از برازش مدل به شرح زیر میباشد: نگاره (10): تجزیه واریانس برای فرضیه ششم مدل مجموع مربعات درجه آزادی میانگین مربعات آماره F مقدار احتمال رگرسیون 065/33 10 306/3 984/3 0 باقیماندهها 546/187 226 83/0 مجموع 61/220 236 با توجه صفر شدن مقدار احتمال صفر و کمتر از 05/0 بوده این بدان معنی است که ارتباطی بین متغیرهای مستقل و متغیرهای وابسته وجود دارد به تبع نتایج آزمون ضرایب جزئی نیز در نگاره (11) آمده است: نگاره(11) نتایج آزمون ضرایب جزیی برای فرضیه ششم مدل ضرایب غیر استاندارد ضرایب استاندارد شده VIF ضریبB انحراف استاندارد ضریب بتا آماره t مقدار احتمال مقدار ثابت 275/3 585/0 596/5 0 275/3 سن -002/0 023/0 -005/0 -073/0 942/0 097/1 جنسیت 424/0 131/0 213/0 229/3 001/0 154/1 فاصله قدرت 0 001/0 -028/0 -447/0 655/0 06/1 فردگرایی/جمعگرایی 0 001/0 -045/0 -694/0 489/0 105/1 مردگرایی/زنگرایی -385/0 001/0 -201/0 -642/2 009/0 108/1 اجتناب از عدم اطمینان 001/0 001/0 059/0 924/0 356/0 085/1 افق دید -314/0 003/0 -194/0 -482/2 014/0 059/1 با توجه به مقدار احتمال ضرایب آن دسته از متغیرهای مستقلی که مقدار احتمال آن کمتر از 05/0 میباشد مخالف صفر خواهند بود."