چکیده:
در این پژوهش، بیانیه شعر حجم از سه دیدگاه ساختگرایی، نقشگرایی و شناختی مورد مطالعه قرار گرفت. از وجه ساختگرایی این بیانیه با خلط دو نقش ادبی و ارجاعی زبان از هدف غایی نگارش بیانیه به مثابه بخشی از مباحث نقد علمی دور شده است. از وجه نقشگرایی، این بیانیه با نادیده گرفتن یکی از دو عنصر اصلی تشکیل دهنده متنیت، یعنی انسجام مانع تشکیل متنیت و متعاقبا انتقال معنا به ذهن خواننده شده است. از وجه شناختی نیز بیانیه مورد نظر با رعایت نکردن اصول گشتالتی تشکیل دهنده استعارههای مفهومی، مانع ایجاد تفکر منطقی شده است که زیر بنای نقد را میسازد. در نهایت نویسندگان مقاله، متن مورد نظر را با محوریت وجود استعاره شامل دو استعاره ادبی و معمولی و یا نبود استعاره مورد بحث و بررسی قرار دادهاند.
In this project, the statement of bulk poetry has been studies based on structural, goal-oriented, and cognitive aspects.
In regard to structural aspect, this statement, via blending two literary and referential roles of language, has become further apart from the ultimate goal behind the presentation of the statement.
Role-wise, this statement has neglected one of the two main elements shaping the text; being its coherence, obstructing the conveyance of meaning to readers’ mindset.
Cognitive-wise, the said statement has violated the gestalt principles, which shape conceptual metaphors, obstructing the formation of logic, as the basis of criticism.
Ultimately, the article’s authors discussed and studied the considered text in the presence of literary and ordinary metaphors and/or absence of metaphors
خلاصه ماشینی:
بر این اساس از سه دیدگاه متفاوت ، که هر سه بـر آرای زبانشناسـی مبتنـی است ، به بررسی بیانیه پرداخته میشود: ١-٣ رویکرد ساختگرایانه ٣ اختلاط نقشهای ادبی و ارجاعی زبان در این بخش مبنای بحث ، نقشهای زبانی مورد توجه زبانشناسانی مثل یاکوبسن اسـت .
بر این اساس در اینجا، متن بیانیـه بـا 178 رویکرد ساختگرایی بررسی، و نشان داده میشود که بیانیه چگونه و در چه سـاحتهایی، دو نقش از نقشهای ششگانه زبان (در دیدگاه یاکوبسن ) را با هم خلط کرده است .
٣-١-٣ هنجارگریزیهای بیانیۀ حجم ١٨٠ بر اساس آنچه در باره تفاوت نقشهای ادبی و ارجاعی زبان و هنجارگریزیهای زبـان در ١٨٠ بخش پیش گفته شد، میتوان بخشی از مهمترین نمونه هـای هنجارگریزیهـا را در مـتن بیانیه مورد بررسی به این شکل نشان داد که نهایتا به برجستگی زبان منجر شده است : استعارهای مصرحه : از آنجا که این بخش ، موارد ناهمگونی را - از تجسم گرفته تا جاندارانگاری- در بر میگیرد، بهتر است با اصطلاح اسناد مجازی به تبیین آنها پرداخته شود تا پوشش بیشتری برای تبیین این موارد باشد: ١- از هزار نقطۀ یک چیز هزار شعاع برمیخیزد.
مجموع مباحث مطرح شده را بر مبنای وجود یا عـدم اسـتعاره ، مـیتـوان بـه طـور خلاصه چنین بیان کرد: نخست اینکه به زعم نویسندگان این مقاله ، بیانیه ادبی بخشی از نقد است و چون هدف غایی آن انتقال پیام است ، طبعا باید از زبـان ارجـاعی اسـتفاده کند.