چکیده:
روزگار سپری شدة مردم سالخورده اثر محمود دولت آبادی، یکی از رمانهای نامدار ایرانی است
که به سبک رئالیسم جادویی نوشته شده اسیت و در زییر لاییة واقعگیرا و تیاریخی آن، ژرف
ساخت دنیایی اساطیری، حضیوری جیدی و میداوم دارد. در ایین مییان، اسیطورة منجیی ییا
سوشیانس، نقشی کانونی ایفا می کند. این مقالیه بیه بر رسیی موضیوع سوشییانس و مسیائل و
موضوعات مربوط بدان در شکل گیری رئالیسم جادویی این رمان می پردازد. نتایج نشان می دهد
که نویسنده ظاهرا برای برون رفت از جامعة تباه و ستم زدة انسانی به دنبال آفرینش آرمانشهری
است که در دنیای هنری و داستانی، مصداق آن را در سوشیانس می بینید و بیه بیازآفرینی ایین
اساطیر می پردازد: سوشیانس در قالب سه سامون و سام؛ دجّال در قالب خلیفة چالنگ؛ گ ی واگ
پد، مادر سوشیانس در قالب دختر بلوچ/ مادر سامون. هم چنین اشاراتی نیز به دنیای اهریمنی و
انتظار منجی، دوره های سه گانة آفرینش، هفت جاوید و رستاخیز، همسنگ روایتهای مزدیسنایی
آنها در این رمان دیده می شود.
خلاصه ماشینی:
بازآفرینی اسطورة سوشیانس در «روزگار سپریشدة مردم سالخورده » محمود دولت آبادی دکتر بهادر باقری دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی محسن وثاقتی جلال چکیده روزگار سپریشدة مردم سالخورده اثر محمود دولت آبادی، یکی از رمانهای نامدار ایرانی است که به سبک رئالیسم جادویی نوشته شده اسـت و در زیـر لایـۀ واقعگـرا و تـاریخی آن ، ژرف ساخت دنیایی اساطیری، حضـوری جـدی و مـداوم دارد.
نتایج نشان میدهد که نویسنده ظاهرا برای برون رفت از جامعۀ تباه و ستم زدة انسانی به دنبال آفرینش آرمانشهری است که در دنیای هنری و داستانی، مصداق آن را در سوشیانس میبینـد و بـه بـازآفرینی ایـن اساطیر میپردازد: سوشیانس در قالب سه سامون و سام ؛ دجال در قالب خلیفۀ چالنگ ؛ گـواگ پد، مادر سوشیانس در قالب دختر بلوچ / مادر سامون .
(143 آماریل چندی ١ در کتاب رئالیسم جادویی و خیالی مینویسد: رئالیسـم جـادویی شیوه ای ادبی است کـه مـیخواهـد ترکیبـی پارادوکسـی از اتحـاد امـور متضـاد و ناهمگون به دست دهد؛ برای مثال : قطبهای متضادی مانند زندگی و مـرگ ، جهـان مستعمراتی و جهان صنعتی امروز را در تقابل هم قرار میدهد( همان : ١٤١).
روزگار سپریشدة مردم سالخورده نیز با صدای عرعر کره الاغی که در باور عامه نامبارک است ، آغاز و باعث مرگ اوستا ابا میشود و کل رمان تحت تأثیر این واقعه قرار میگیرد.
هر چند بسیاری بر این باورند که زمان اساطیر کهن سر آمده اسـت ، انسـان امـروز حوصله و فرصت پرداختن به دنیای خیال انگیز اساطیر را ندارد اما رئالیسم جادویی در جهان امروز همان نقشی را ایفا میکند که روزگاری، رمـان پسـامدرن مـیخواسـت در غرب ایفا کند.