چکیده:
از اوایل دهه هفتاد میلادی تا اواسط دهه نود، دولت نروژ شرکتهای نفت بینالمللی
فعال در میادین این کشور را ملزم به استفاده از خدمات و کالاهای ارائه شده توسط
شرکتهای نروژی کرد و آنها را وادار کرد تا در طرحهای صنعتی اقدام به
سرمایهگذاریهای مشترک با شرکتهای نروژی نمایند تا بدین وسیله فناوریهای جدید به
شرکتهای نروژی منتقل شود.اگرچه سرمایهگذاریهای مشترک راه به جایی نبرد اما سیاست
استفاده از کالاها و خدمات شرکتهای داخلی باعث افزایش سریع و چشمگیر توانمندیهای
داخلی در طرحهای نفت شد و انتقال فناوری سبب شد تا نروژ بتواند با کاهش هزینهها
به یکی از کشورهای دارنده فناوریهای روز صنعت نفت تبدیل شود.این سیاستها توسط
دولت و در چارچوب نرخهای بالای مالیات نهایی 2 دنبال شدند که در آن خزانه دولت بخش
اعظم هزینهها را تقبل میکرد.حال با توجه به آنچه گفته شد این سئوال مطرح میشود
که آیا
از اوایل دهه هفتاد میلادی تا اواسط دهه نود، دولت نروژ شرکتهای نفت بینالمللی
فعال در میادین این کشور را ملزم به استفاده از خدمات و کالاهای ارائه شده توسط
شرکتهای نروژی کرد و آنها را وادار کرد تا در طرحهای صنعتی اقدام به
سرمایهگذاریهای مشترک با شرکتهای نروژی نمایند تا بدین وسیله فناوریهای جدید به
شرکتهای نروژی منتقل شود.اگرچه سرمایهگذاریهای مشترک راه به جایی نبرد اما سیاست
استفاده از کالاها و خدمات شرکتهای داخلی باعث افزایش سریع و چشمگیر توانمندیهای
داخلی در طرحهای نفت شد و انتقال فناوری سبب شد تا نروژ بتواند با کاهش هزینهها
به یکی از کشورهای دارنده فناوریهای روز صنعت نفت تبدیل شود.این سیاستها توسط
دولت و در چارچوب نرخهای بالای مالیات نهایی 2 دنبال شدند که در آن خزانه دولت بخش
اعظم هزینهها را تقبل میکرد.حال با توجه به آنچه گفته شد این سئوال مطرح میشود
که آیا حمایت از این صنعت نوپا توسط دولت نروژ ضروری است و یا این وظیفه
نیروهای بازار است که باید به سرعت این صنعت را به سمت رقابتی شدن سوق دهند.تا قبل از دهه هفتاد میلادی، صنعت نفت و گاز بومی در نروژ وجود نداشت اما
مسئولین متفق القول بودند که باید این صنعت را در داخل کشور رشد و توسعه داد و از
آنجایی که به نظر نمیرسیدند دخالت دولت اجتنابناپذیر مینمود.در وحله اول اعطای
امتیاز به شرکتهای بینالمللی شامل مشارکت یک شرکت دولتی میشد که منجر به تاسیس
شرکت استات اویل شد و نظام قانونگذاری کشور نروژ نیز شرکتهای بینالمللی را موظف
به استفاده از کالاها و خدمات شرکتهای نروژی میکرد.سپس تمهیداتی برای انتقال دانش
فنی و فناوریهای روز جهت ارتقاء فناوریهای موردنیاز در نظر گرفته شد. شرکتهای
نفتی خارجی ترغیب به مشارکت در طرحهای مشترک غیرنفتی و همچنین همکاری با موسسات
تحقیقاتی نروژ شدند تا بدین وسیله فناوریهای موردنیاز صنعت نفت را ابداع و گسترش
دهند.در سال 1994 عقد قرارداد تجاری با اتحادیه اروپایی باعث توقف اجرای این
سیاستها شد و این زمانی بود که صنعت نفت نروژ دیگر نیازی به حمایتهای دولتی
نداشت.
خلاصه ماشینی:
"چکیده از اوایل دهه هفتاد میلادی تا اواسط دهه نود، دولت نروژ شرکتهای نفت بینالمللی فعال در میادین این کشور را ملزم به استفاده از خدمات و کالاهای ارائه شده توسط شرکتهای نروژی کرد و آنها را وادار کرد تا در طرحهای صنعتی اقدام به سرمایهگذاریهای مشترک با شرکتهای نروژی نمایند تا بدین وسیله فناوریهای جدید به شرکتهای نروژی منتقل شود.
اگرچه سرمایهگذاریهای مشترک راه به جایی نبرد اما سیاست استفاده از کالاها و خدمات شرکتهای داخلی باعث افزایش سریع و چشمگیر توانمندیهای داخلی در طرحهای نفت شد و انتقال فناوری سبب شد تا نروژ بتواند با کاهش هزینهها به یکی از کشورهای دارنده فناوریهای روز صنعت نفت تبدیل شود.
تا قبل از انقلاب اسلامی در سال 1979 ایران هیچگونه سیاستی را در قبال حداکثرسازی توانمندیهای داخلی دنبال نمیکرد و تقریبا تمام خدمات و اقلام موردنیاز صنعت نفت ایران توسط شرکتهای خارجی تامین میشد و این باعث شده بود که شرکت ملی نفت ایران فقط به صورت یک نماینده و یا شعبهای از شرکتهای خارجی عمل کند."