چکیده:
مقدمه: در سازمانهای ارائهکننده مراقبت بهداشتی، بهبود فرهنگ ایمنی بیمار میتواند نقش مهمی در پیشگیری از خطاها و ارتقاء کیفیت داشتهباشد. این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین ادراک ارائهدهندگان مراقبت از فرهنگ ایمنی بیمار و ادراک بیماران بستری از خطاهای پزشکی در مراکز آموزشی درمانی عمومی شهر تهران انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی مقطعی انجام شده است. نمونه پژوهش را 216 نفر از ارائهدهندگان مراقبت و 216 نفر از بیماران درحال ترخیص از 13 مرکز آموزشی درمانی عمومی شهر تهران تشکیل میدادند که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدهبودند. برای بررسی فرهنگ ایمنی بیمار از پیمایش بیمارستانی فرهنگ ایمنی بیمار و برای بررسی ادراک بیماران از خطاهای پزشکی از پرسشنامه محققساخته، استفادهگردید. برای تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفادهشد.
یافته ها: کلیه همبستگیها در جهت موردانتظار، منفی بود و بین ادراک بیماران از خطاهای پزشکی با حمایت مدیریت از ایمنی بیمار (035 . 0 p= ، 586 . 0- r= )، تناوب گزارشدهی حوادث (022 . 0 p= ، 625 . 0- r= )، انتقال و تبادل اطلاعات بیمار در بیمارستان (019 . 0 p= ، 637 . 0- = r ) و نمره کلی فرهنگ ایمنی بیمار (03 . 0 = p ، 602 . 0- r= ) همبستگی معنیداری وجود داشت.
بحث: یافتههای این پژوهش از این فرضیه حمایت میکند که بیماران در بیمارستانهای با فرهنگ ایمنی مثبتتر، خطاهای کمتری را تجربه خواهندکرد. البته پژوهشهای بیشتری در این زمینه مورد نیاز است تا قابلیت تعمیمپذیری این یافته را به سایر بیمارستانها مورد آزمون قرار دهد و رابطه بین فرهنگ ایمنی بیمار و سایر پیامدهای بیماران را ارزیابی نماید.
Introduction: This study was conducted to examine the relationship between care providers'' perception of patient safety culture and patients'' perception of medical errors in teaching hospitals in Tehran.
Methods: It was a descriptive analytical and cross- sectional study. The population consisted of 216 health care providers and 216 patients selected using stratified random sampling in 13 general teaching hospitals in Tehran . Hospital Survey of Patient Safety Culture was used to assess health care providers'' perceptions of patient safety culture and a researcher-made questionnaire was developed to assess patients'' perceptions of medical errors. Data were analyzed using Pearson correlation test.
Results: The results showed an expected direction (negative) among the relationships and coefficients correlation between patient perception of medical errors and hospital management supported the patient safety (r=-0.586، p= 0.035)، frequency of event reporting (r=-0.625، p= 0.022)، hospital handoffs and transition (r= -0.637، p= 0.019) and HSOPS dimension average ( r= -0.602، p=0.03 ) were statistically significant.
Conclusion: The findings supported the idea that there are fewer medical errors in hospitals with more positive patient safety culture. Further research is needed to determine the generalizability of these results to other hospitals and to assess the relationship between patient safety culture and other patient outcomes.