چکیده:
جامعه پذیری علمی پدیده ای اجتماعی است که علیرغم اهمیت آن در تولید و ترویج علـم و نیـز اصـلاح کنش های فردی و اجتماعی اعضای جامعه ، تاکنون چنانکه باید بررسی نشده است . جامعه پذیری علمـی به عنوان فرایند انتقال ارزش های علم از روند، انگیزه ها، زمینه ها و پیامدهایی برخوردار است کـه منجـر به ایجاد ترجیح ارزشی ، طبیعت ثانوی و در نهایت بروز کنش های ناظر بـر پیشـرفت علمـی اسـت . ایـن پدیده در قالب هیچیک از نظریه های جامعه شناختی و اندیشه های اجتماعی مطرح نشده است . بنـابراین کاربرد روش نظریه زمینه ای (Grounded Theory) نتایج بررسی ها در قالب مدل پارادایمی ارائه شده و از ویژگی های نظریه و امکان پیش بینی روند و مراحل اجرائی فرایند بهره مند است .
خلاصه ماشینی:
جامعه پذیری علمی در ایران ارائه مدل پارادایمی بر اساس روش نظریه زمینه ای (Grounded Theory) دکترغلامعباس توسلی ١، نهال ریاضی 2 چکیده جامعه پذیری علمی پدیده ای اجتماعی است که علیرغم اهمیت آن در تولید و ترویج علـم و نیـز اصـلاح کنش های فردی و اجتماعی اعضای جامعه ، تاکنون چنانکه باید بررسی نشده است .
جامعه پذیری علمـی به عنوان فرایند انتقال ارزش های علم از روند، انگیزه ها، زمینه ها و پیامدهایی برخوردار است کـه منجـر به ایجاد ترجیح ارزشی ، طبیعت ثانوی و در نهایت بروز کنش های ناظر بـر پیشـرفت علمـی اسـت .
دستیابی به تخصص و آگاهی های فنی و علمی با توجه به بروز درصد قابل ملاحظه ای از کـنش هـای ناهنجـار اجتمـاعی از دارنـدگان مـدارک تحصیلی دانشگاهی و از سوی دیگر اعزام تحصیلکردگان دانشگاهی به دوره های آموزشی بـدو و ضمن خدمت در سازمان های اجرائی ، به نظر می رسد تحصـیلات دانشـگاهی تـأثیر مـورد انتظـار را نداشته و به تعبیر بهتر ارزش های علم و انتظارات جامعه از عالمان بـه تمـامی بـه دانشـگاهیان انتقـال نیافته و برآورده نشده است .
این موضوع بـه حـدی مـؤثر اسـت کـه حتی می توان ادعا کرد روش های علمی از شرایط زندگی جمعی پدید مـی آیـد و همـان گونـه کـه هابرماس مطرح کرده است ، متن زندگی اجتماعی به عنوان یک کلیت حتی متن پژوهش را تعیـین می کند (کلـدی ،١٣٧٥، ص٥٧).
مزلو در بررسی هایش به این نتیجه می رسد که انسـان خـوب ، «انسـان علمـی » اسـت و مـی تـوان ارزش هایی را که برای ساختن جامعه خوب نیاز است ، در علم جستجو کرد.