چکیده:
هدف اصلی این پژوهش شناسایی وضعیت مطبوعات استان یزد طراحی یک مدل برای توسعه مطبوعات استان یزد است . این تحقیق دارای یک سوال اصلی است که عبارتست از اینکه چگونه می توان به تدوین مدل مناسب به منظور توسعه مطبوعات در استان یزد دست یافت ؟ این پژوهش براساس دو روش : پیمایش (زمینه یابی ) و تحلیل محتوا انجام گرفته است .با توجه به این که امکان بررسی کامل جمعیت آماری در خصوص و روزنامه نگاران و مدیران مطبوعات استان یزد (٨٣ نفر) به صورت تمام شماری وجود داشت با پرسشنامه پژوهش مورد نظر در اختیار تمامی ایشان قرار گرفت و داده ها استخراج شد. روش نمونه گیری و جامعه آماری در این پژوهش شامل کارشناسان و صاحب نظران حوزه مطبوعات استان یزد ، خوانندگان مطبوعات استان یزد و جامعه آماری مطبوعات استان یزد می باشد. با دو روش توصیفی و استنباطی و از طریق تجزیه و تحلیل آماری پرسشنامه ها به اثبات و یا رد فرضیه ها پرداخته شده است .بنابراین در این تحقیق با استفاده از تکنیک های آماری ، داده های خام جمع آوری شده از پرسشنامه طبقه بندی و با استفاده آمار توصیفی در جدول و نمودار نشان داده شد واز طریق آمار استنباطی فرضیه های تحقیق مورد بررسی قرار گرفت . بر اساس یافته های تحقیق و مدل عملی توسعه مطبوعات استان یزد مهم ترین منبع اطلاعاتی موجود در نشریات محلی ، فضای اجتماعی موجود در محل انتشار نشریه است . به عبارت بهتر مهم ترین وجه ممیزه نشریات محلی ، توجه آنان به موضوعات محلی است نه انتشار دوباره اخبار سراسری . در عین حال مهم ترین جنبه توسعه مطبوعات محلی ، بر اساس مدل موجود، توجه به بخش منابع انسانی است که آموزش و ثبات ، از مهم ترین بخش های آن به حساب می آیند.
خلاصه ماشینی:
این تحقیق دارای یک سوال اصلی است که عبارتست از اینکه چگونه می توان به تدوین مدل مناسب به منظور توسعه مطبوعات در استان یزد دست یافت ؟ این پژوهش براساس دو روش : پیمایش (زمینه یابی ) و تحلیل محتوا انجام گرفته است .
با توجه به این که امکان بررسی کامل جمعیت آماری در خصوص و روزنامه نگاران و مدیران مطبوعات استان یزد (٨٣ نفر) به صورت تمام شماری وجود داشت با پرسشنامه پژوهش مورد نظر در اختیار تمامی ایشان قرار گرفت و داده ها استخراج شد.
بر اساس یافته های تحقیق و مدل عملی توسعه مطبوعات استان یزد مهم ترین منبع اطلاعاتی موجود در نشریات محلی ، فضای اجتماعی موجود در محل انتشار نشریه است .
این نکته ای است که در هر حال یک نشریه محلی از جهات مختلف باید به آن توجه داشته باشد تا به عنوان یک لازمه زندگی مورد استفاده قرار گیرد.
مدل عملی توسعه مطبوعات استان یزد، نشان می دهد که مهم ترین منبع اطلاعاتی موجود در نشریات محلی ، فضای اجتماعی موجود در محل انتشار نشریه است .
الف ) متغیر مستقل ب) متغیر وابسته متغیر مستقل در این پژوهش عبارتند از: ١- جامعیت متون ٢- مدیریت ساختارگرا ٣- سرعت عمل در تولید ٤- مخاطب گرایی ٢-١١- متغیر وابسته متغیر وابسته این پژوهش عبارتنداز: ١- توسعه کمی مطبوعات (مثال : افزایش تیراژ) ٢- توسعه کیفی مطبوعات (مثال : نگارش و تنوع مطالب ) ٣- توسعه سازمانی مطبوعات (مثال : ایجاد مدیریت مشارکتی ) روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه با توجه به این که امکان بررسی کامل جمعیت آماری در خصوص و روزنامه نگاران و مدیران مطبوعات استان یزد (٨٣ نفر) به صورت تمام شماری وجود داشت با پرسشنامه پژوهش مورد نظر در اختیار تمامی ایشان قرار گرفت و داده ها استخراج شد.