چکیده:
در مقاله حاضر به این پرسش پرداخته می شود که زیبایی شناسی دائوئیستی چیست و چه ویژگی هایی دارد. با فرض این که آشنایی با دائوئیسم موجب شناخت بهتر نقاشی منظره در چین می شود، می کوشیم نشان دهیم که حکمت دائویی قرن ها مبنای نظری زیبایی شناسی نقاشی منظره در چین بوده است. براساس آموزه های دائوئیستی، نقاشی در بهترین حالت باید محمل و مجرای دائو باشد. لذا هدف این است که مشخص کنیم چرا نقاشی رسانه برتر «بیان» دائو است. براساس متون اصلی دائوئیسم، دائو هرگز به قالب کلام درنمی آید. لذا فرزانگان چینی نقاشی را رسانه توانایی برای انتقال حکمت دائویی می دانستند. با بررسی ترکیب بندی نقاشی منظره چینی خواهیم دید که زیبایی شناسی دائوئیستی چگونه درقالب تصویر بازتاب یافته است. درخاتمه نتیجه می گیریم که رنگ های رقیق و محو، فضای خالی و فقدان پرسپکتیو خطی در نقاشی منظره چینی نشان دهنده تاثیر دائوئیسم بر زیبایی شناسی این هنر است.
This essay deals with the Taoist (Daoist) aesthetics and its specificities. It is hypothesized that knowing Taoism will help us understand Chinese landscape painting. The present essay attempts therefore to show that Taoism has founded the theoretical basis of the aesthetics of Chinese landscape painting. According to Taoist teachings، painting، in its best، should be the medium of the Tao. That’s why it is aimed to clarify the fact that the painting is the adequate medium to»express» the Tao. The texts of Taoism tell us that the Tao cannot be communicated in language، yet Taoists saw in painting a powerful medium to convey the Taoist wisdom. An analysis of the composition of landscape painting shows us how the pictorial image could represent this wisdom adequately. Finally، it is concluded that the application of light and diffused colors، the ubiquitous vacuum and emptiness، and the absence of linear perspectives in Chinese landscape paintings indicate the influence of the Taoism in the Chinese artistic creation.