چکیده:
هنرمندان در تمام دوره های هنر نگارگری داستان های شاهنامه را به-تصویر کشیده اند. یکی از این داستان ها پیروزی فریدون بر ضحاک بوده است. اژی دهاک سه سر و سه پوزه و شش چشم اوستا، طی تحولاتی، در هیئت ضحاک در شاهنامه ظهور می یابد و ضحاک با دو مار رسته بر دوشش درواقع همان اژی دهاک اوستایی است. تقریبا روایت شاهنامه در ژرف ساخت با روایت اوستا یکی است، به این ترتیب که اژدهایی) ضحاک (بر ایرانشهر حکومت می کند و سایه کریه او کل کشور را در ماتمی جگرسوز فرومی برد، پس فریدون علیه این اژدها به پا می-خیزد و با از میان بردن او و آزادکردن زن های اسیر در چنگال اژدها برکت و فراوانی را به این شهر برمی گرداند.
هدف در این مقاله بررسی تطبیقی هفت نسخه از این نگاره در مکاتب مربوط به دوره صفوی با این مضمون است. نظر به این که در دوره صفوی در شهرهای تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز کتاب آرایی و نگارگری صورت می گرفته، سعی بر این بوده است که با توجه به دسترسی به نگاره ها تا حد امکان نمونه هایی از مکتب تبریز، اصفهان، قزوین و شیراز در دوره صفوی جهت تحلیل انتخاب شوند. روش تحقیق تحلیل اسنادی و ساختاری بوده است.
پس از انتخاب هفت اثر و بررسی تطبیقی و تحلیل ساختاری آنها، مهم-ترین نقاط اشتراک آنها عبارت است از: کاربرد ترکیب بندی حلزونی، توجه به خطوط راهنما، مربع شاخص و تقسیمات طلایی تصویر، و وفاداری نقاش به متن. اما نقاط افتراق نگاره ها بیشتر در نقطه تمرکز اثر، پیوستگی و تحرک پیکره ها و رنگ های به کار برده شده در نگاره هاست. با این تحقیق درپی پاسخ به این سوال هستیم که: نگاره «نبرد فریدون و ضحاک» در مکاتب دوره صفوی به لحاظ ساختاری چه تفاوت ها و شباهت هایی دارند؟
Shahnama’s stories have been illustrated by various artists in all periods of Iranian painting، and one frequent story to be illustrated there has been that of the battle of Fereydoon and Zahhak. In the Iranian context of Zahhak’s role as a destroyer of humanity، it will be pointed out that Zahhak’s Avestan counterpart is AzhiDahaka، who cruelly rules Iranshahr. Fereydoon strikes Zahhak down with his ox-headed mace; but does not kill him; on the advice of an angel، he binds Zahhāk and imprisons him in a cave underneath Mount Damavand.
The present essay attempts to make a comparative study of seven versions of “Fereydoon and Zahhak” battle، illustrated in Safavid schools of painting. Since، in Safavid era، book illustrations were made in Mashhad، Tabriz، Isfahan and Shiraz، samples for analysis have been selected from these sites. Methodology of research is based upon a structural analysis of documents.
After making a comparative analysis of the structure of folios، the most common properties discerned were their use of spiral compositions، emphasis on guidelines، square index and golden ratio، as well as the painter’s faithfulness to the text. However، they were different in the focal points of the pictures and the dynamic figures and colors.
The present study aims to clarify the differences and similarities between graphic and structural compositions of illustrated folios of ‘Fereydoon and Zahhak battle’ in Safavid schools of painting.