چکیده:
معلمان و دبیران مدارس در نظام تعلیم و پرورش و داشتن نسلی فرهیخته نقش اساسی دارند. البته
رضامندی شغلی معلمان تاثیری غیرقابل انکار بر وظایف آموزشی وتربیتی آنها دارد و رضایت ازشغل نیز
متاثر از عوامل گوناگونی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دبیران ناحیه 5 آموزش و پرورش تبریز
0931 ( و حجم نمونه 089 نفر می باشد.
با درنظر داشتن ترکیبی ازنظریه های مزلو، بروفی، مک کللند و ... و پیشینه تجربی تحقیق متغیرهای
مستقل تحقیق استخراج و رابطه آنها با متغیر وابسته مورد آزمون قرارگرفت. اهداف کلی تحقیق شناخت
میزان رضایت شغلیدبیران دبیرستانهای ناحیه 5 آموزش و پرورش شهرتبریز وشناسایی مهمترین عوامل
موثر بر میزان رضایت شغلی دبیران این ناحیه است.
نتایج نشان داد میانگین رضایت شغلی دبیران مورد مطالعه در حد مطلوبی میانگین 25/4از 35 بوده و درین متغیرهای مورد مطالعه به ترتیب متغیرهای خودشکوفایی .69 محیط فیزیکی کار .33 رابطه با همکاران .22 ماهیت شغل .21 وحقوق و مزایا .17 با متغیر وابسته رابطه معناداری داشته اند
This study was conducted to examine the relationship between organizational
justice and social capital in the Telecommunication Company of Mianeh in
1391 that lasted one year. In this study, organizational justice as one of the
major factors underlying the creation of social capital, has been studied in three
dimensions (distributive justice, procedural justice and interactional justice),
and also, social capital has been studied in three dimensions (confidence,
participation in the affairs, and the ability of social relations). The population
consists of all the employees in Telecommunication Company of Mianeh that
are totally 200 people. Among this population, 132 people were selected by
random sampling technique and the Cochran formula. Data collection tools
were two questionnaires of organizational justice and social capital, and
Cronbach's alpha coefficient was used to ensure its reliability that is (its
reliability) verified and also, its validity verified formally. Descriptive and
inferential statistics were used to analyze the data. Based on these findings,
there is a significant and positive relationship between organizational justice
and social capital
خلاصه ماشینی:
"Smith Easom Siegel Cam Wild Cain Palepu Flanagan Desantis & Durst 0.
جدول شماره (2): ضرایب پایایی متغیرهای مستقل تحقیق عنوان متغیر نوع متغیر ضریب پایایی رضایت شغلی وابسته 82/0 خودشکوفایی مستقل 75/0 ماهیت شغل مستقل 78/0 حقوق و مزایا مستقل 85/0 مدیریت مستقل 71/0 محیط فیزیکی کار مستقل 70/0 رابطه با همکاران مستقل 81/0 Validity Face Validity Reliability یافتهها یافتههای توصیفی براساس نتایج 3/62 درصد دبیران مورد بررسی زن و 7/37 درصد مرد بودهاند.
جدول شماره (3): آمارههای توصیفی متغیرهای وابسته و مستقل تحقیق آماره رضایت شغلی خودشکوفایی ماهیت شغل حقوق و مزایا مدیریت محیط فیزیکی کار ارتباط با همکاران میانگین 1 6/72 5/68 4/53 6/69 70 3/67 7/62 خطای معیار میانگین 42/0 26/0 28/0 23/0 19/0 20/0 17/0 انحراف معیار 70/5 67/4 79/3 12/3 62/2 73/2 34/2 واریانس 52/32 30/14 37/14 78/9 91/6 45/7 51/5 چولگی 73/0- 42/0- 63/0- 74/0- 09/0- 14/0- 30/0 کشیدگی 34/0 31/0- 53/0 54/0 30/0- 79/0- 38/0- دامنه تغییرات 26 16 20 16 12 11 12 - رضایت شغلی دبیران بر حسب متغیرهای(جنس، وضعیت تأهل، نوع مسکن و وضعیت استخدامی) متفاوت است.
یافتهها در رابطه با متغیرهای زمینهای جنس، وضعیت تاهل، وضعیت مسکن و وضعیت استخدامی نشان داد که به جز در رابطه با متغیر جنس در دیگر متغیرها تفاوتها معنادار نبوده است لذا بر این اساس میتوان گفت دبیران مجرد و متاهل، رسمی و غیر رسمی و دارای مسکن سازمانی یا شخصی از لحاظ میزان رضایت ازشغلشان وضعیت مشابهی دارند وتفاوتهای ملاحظه شده ازلحاظ آماری معنیدارنیست، اما دبیران زن این تحقیق رضایت شغلیشان بیش از همکاران مرد بوده و البته این نتیجه همخوان با یافتههای تحقیق کاریون (2000) میباشد."