چکیده:
اشاعه تکنولوژی اطلاعاتی مدرن درتمام جوامع جهانی برشیوه زندگی روزمره تاثیرگذاربوده و الگوهای
رفتاری جامعه و فضاهای شهری نیز متاثر از این اشاعه سریع است. این تاثیرپذیری صرفا در محیط های
فیزیکی و محسوس اطراف نیست، بلکه جامعه ازهر دو محیط فزیکی ومجازی تاثیر می پذیرد. پاسخگویی
به نیازهای اجتماعی انسان وتامین فرصتهای لازم در زمینهی کسب تجارباجتماعی وی، مستلزم وجود
فضا و قرارگاههایی )رفتاری- کالبدی( است. فضای عمومی ظرفیتی عظیم در پاسخ به این جنبه از حیات
انسان درجوامع شهری محسوب می شود. از اینرو مقاله حاظر به بررسی فضاهای عمومی ونقش آنها در
شکلگیری افکارعمومی شهروندان می پردازد. در تحقیق حاضر به اقتضای موضوع و با توجه به امکانات،
روش پیمایشی برای گردآوری اطلاعات مد نظر قرار گرفت. جامعهی آماری مورد مطالعه در این پژوهش
شهرندان تبریزی می باشندکه 033 نفربعنوان نمونه بصورت تصادفیساده ازمحلات مختلف انتخاب شدند.
تحلیلواریانس وضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ،t-test برای بررسی فرضیاتپژوهش ازآزمونهای
چند متغیره استفاده شده است. یافته ها حاکی از ارتباط مثبت و معنیدار تک تک متغیرهای اصلی تحقیق
)سن، جنس، فضاهای عمومی، امکانات فضاهای عمومی و مجازی( با متغیرهای وابسته )میزان استفاده
مردم از فضاهای عمومی شهری و مجازی، میزان امنیت شهروندان و پیدایش افکار عمومی( می باشد.
The spread of modern information technology influences daily lifestyle and
behavioral patterns of community in all global societies, and urban spaces also
affected by this rapid spread. This vulnerability not only exists on the
surrounding physical and tangible environments but also the community is
influenced by both physical and virtual environments. Responding to the human
social needs and providing necessary opportunities for him to gain social
experiences require spaces and settlements (behavioral-physical). Public space
is considered as a great capacity in responding to this aspect of human life in
urban societies. Hence, the present article investigates public spaces and their
role on the formation of citizens' public thoughts. Due to the issue and facilities
in this study, survey method is considered for gathering information. In this
study, the statistical population is Tabriz citizens and the sample is 300 people
who were randomly selected from different neighborhoods. T-test, variance
analysis and Pearson correlation coefficient and multivariate regression were
used to examine research hypotheses. The findings indicate that there is a
positive and significant relationship between each of the main variables in the
study (age, sex, public spaces, facilities of public spaces and virtual spaces) and
dependent variables (the rate of using urban public spaces and virtual spaces by
people, the rate of citizens security and emergence of public opinion).
Key words:
خلاصه ماشینی:
"000 نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره بین متغیر وابسته (میزان امنیت) و متغیرهای مستقل (فضاهای عمومی)، که نتایج آن در جدول شماره 6 آورده شده است به این نتیجه میرسیم که مقدار ضریب تعیین (R2) نشان میدهد که متغیرهای مستقل ذکر شده روی هم رفته به میزان 40 درصد از تغییرات میزان امنیت فضاهایعمومی را تبیین میکند، یعنی به 40 درصد ازمیزان امنیت فضاهای عمومیذکرشده اشاره دارد.
000 نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره بین متغیر وابسته (مسائل اجتماعی) و متغیرهای مستقل (فضاهای عمومی و شهری)، که نتایج آن درجدول شماره 7 آورده شده است به این نتیجه میرسیمکه مقدار ضریب تعیین (R2) نشان میدهد که متغیرهای مستقل ذکر شده روی هم رفته به میزان 47 درصد از تغییرات فضاهای عمومی را تبیین میکند، یعنی به 47 درصد از بحثها و مسائل اجتماعی در فضاهای عمومی و شهری اشاره دارد.
12 نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره بین متغیر وابسته (مسائل سیاسی) و متغیرهای مستقل (فضاهای عمومی و شهری)، که نتایج آن درجدول شماره 9 آورده شده است به این نتیجه میرسیمکه مقدار ضریب تعیین (R2) نشان میدهد که متغیرهای مستقل ذکر شده روی هم رفته به میزان 25 درصد از تغییرات فضاهای عمومی را تبیینمیکند، یعنی به 25 درصد ازبحثها و مسائل سیاسی مطرح درفضاهای عمومی و شهری اشاره دارد.
000 نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره بین متغیر وابسته (پیدایش افکارعمومی) و متغیرهای مستقل (فضاهای مجازی)، که نتایج آن در جدول شماره 11 آورده شده است به این نتیجه میرسیم که مقدار ضریب تعیین (R2) نشان میدهد که متغیرهای مستقل ذکر شده روی هم رفته به میزان 53 درصد از تغییرات پیدایش افکار عمومی را تبیین میکند، یعنی 53 درصد از افکار عمومی در فضاهای مجازی ذکر شده شکل میگیرد."