چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی خرده فرهنگ جوانان ایران در محتوی اشعار موسیقی پاپ میباشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش روش تحلیل محتوی کمی بود. این تحقیق به منظور توصیف محتوای مفاهیم اشعار مطرح شده در موسیقی پاپمجاز بر اساس فهرست آثار صوتی منتشر شده دفتر نشر موسیقی در سال 1388 انجام شد. از میان300 آلبوم از آثار صوتی منتشر شده دفتر موسیقی در سال 1388 تعداد 10 نفر از خوانندگان پاپ به شیوه تصادفی انتخاب گردیدند و محتوی اشعار تعداد70 آهنگ بررسی گردید. در فرآیند تحلیل دادهها در مرحله اول (کدگذاری باز) تعداد504 کد بهدست آمد. کدگذاری باز فرآیند شکستن و مفهومسازی دادههاست، کدهای سطحیک نسبتا سادهاند وبه مرور تغییر مییابند. در مرحله دو با خلاصهکردن کدها در گروههای مشابه تعداد76 مقوله به دست آمد و در مرحله سوم یعنی کدگذاری محوری مقولات انفعالجوان و جنسیت در محتویاشعار پاپ به عنوان مقولههای مرکزی انتخاب گردیدند. یافتهها: دراین تحقیق محتوی70 شعر در آلبومهای10 خواننده مورد بررسی قرار گرفت که 83/45 درصد مفاهیم(231مورد) مربوط به جنسیت و16/54 درصد (273مورد) مربوط به انفعالجوانان بود. از بین مفاهیم مطرحشده درمحتوی اشعار موسیقیپاپ بیشتریندرصد مربوط به وصفیار و دیدارعاشقانه 58/17درصد (48مورد) بود. آنچه از یافتههای این پژوهش مشهود است 16/54 درصد (273مورد) از مفاهیم مطرحشده در محتوی اشعار به مفاهیمی اختصاص دارد که نشان از انفعال، بیارادگی و وادادگی جوان دارد. خرده فرهنگ جوانان برگرفته از موسیقی پاپ نشان از انفعال، بیارادگی ووادادگی جوانان دارد. پیشنهاد میگردد مسؤولین و برنامهریزان فرهنگ و نظارت بر موسیقی به ویژه پاپ به این مهم توجه داشته باشند و با نظارت بیشتری بر اشعار و محتوی موسیقی در راستای غنیتر کردن آن همگام با آموزههای دینی اقدام نمایند.
خلاصه ماشینی:
"همانگونه که شفرز مینویسد: رفتار جوانان، رقصهای عجیب و غریب آنها، رویاها به ایده آل طلبی، نوعی احساس خاص از زندگی که ویژه این سنین است و تلاش برای نشان دادن تمایز فرهنگ خود از فرهنگ بزرگسالان، عناصری هستند که جلوه آنها را میتوان در موسیقی جوانان آشکارا دید.
(شفرز،1287 ،203) در مورد پیدایش پدیده جوانی در ایران نیز میتوان به ظهور نوعی فرهنگ متمایز جوانان در دهههای40 و50 اشاره نمودکه به دنبال افزایش استقلالجوانان با توجه به برخورداری برخی از خانوادهها بهویژه در اوایل دهه 1350 از رفاه نسبی و نیز افزایش سالهای تحصیل از یکسو و ارتباط جوانان ایرانی با غرب، توزیع جهانی تولیدات موسیقیغربی و رواج تکنولوژی رسانهای ازسوی دیگر و همچنین روند صعودی افزایش جمعیت جوان کشور در شکلگیری خرده فرهنگجوانان ایرانی مؤثر بودهاند.
(ذکایی،1381 ،10) با مرور ادبیات موسیقی و فرهنگ جوان میتوان گفت در تحلیل موسیقی پاپ برخی از تحقیقات به کارکردهای موسیقی در خدمت به منافع گروه حاکم اشاره دارند و برخی نیز به پاسخهای نمادین جوانان در برابر تجویزات فرهنگی رسمی اشاره مستقیم نمودهاند، برخی مخاطب را منفعل میپندارند و معتقدند که موسیقی پاپ برخلاف موسیقی کلاسیک ساختار تفکر برانگیز ندارد و گروهی دیگر معتفدند که مخاطب بهصورتمنفعل مصرف کننده نشانهها نیست بلکه آنها را براساس خواستههای خود تفسیر میکند."