چکیده:
یکی از دغدغههای دائمی بشر که پیوسته برای رسیدن به آن در تلاش بوده، تاسیس مدینه فاضله است. همین انگیزه باعث شده است مکاتب گوناگون فکری و عقیدتی در جهان رخ بنمایند و هر یک طریقی را برای رسیدن به آرمانشهر مورد نظر بشر ارائه دهند. در میان همه مکاتب، اسلام بهعنوان آخرین مکتب آسمانی و کاملترین آنها حرفهای بسیاری برای گفتن دارد. قرآن در راستای هدایت انسانها به آرمانشهر مورد انتظار، ویژگیهایی را برای مدینه فاضله ترسیم نموده است. در این پژوهش، نخست با استفاده از آیات قرآن کریم، ویژگیهای آرمانشهر موردنظر قرآن استخراج و سپس در پرتو وظایفی که اسلام برای حاکم اسلامی بیان نموده است، نقش ولیفقیه در تحقق جامعه آرمانی قرآنی تبیین و تشریح شده است
خلاصه ماشینی:
"(کرمی فریدنی، 1385: 462) البته پرواضح است که هیچگاه آزادی افراد نامحدود نمیتواند باشد و هر چند از نظر امکان، آزادی نامحدود غیرممکن نیست، ولی آزادی نامحدود، دیگر انسانها و حتی حیوانات و عالم طبیعت را تهدید و تخریب میکند و موجبات نابودی خود انسان را نیز فراهم میآورد؛ چنانکه استفاده بیقید و شرط از صنعت و فناوری در عصر حاضر باعث گرم شدن کره زمین و آلودگی شهرها و سوراخ شدن لایه ازن شده و بدین ترتیب سلامت انسانها را به خطر انداخته است؛ اما همین بحث که چه چیزی صلاحیت تحدید آزادی انسان را دارد، خود بحثی جداست که از دیرباز اندیشمندان بدان پرداخته و کم و بیش دربارۀ آن داد سخن رانده و حدودی را برای آن تعیین کردهاند؛ اما از میان همۀ مفاهیم تحدیدکنندۀ آزادی، تنها مفهوم قانون الهی است که میتواند آزادی بشر را محدود کند.
این مهم در پرتو مسئولیت حفاظت که بر عهدۀ ولی فقیه گذاشته شده است، حاصل میشود؛ بنابراین، ولیفقیه با حفاظت از کیان آیین آسمانی، از سمپاشیهای کافران و مشرکان و سست شدن ایمان مردم و درافتادن آنها در وادی کورشدن و گنگ شدن جلوگیری و زمینۀ نشاط و سرزندگی را در جامعه فراهم میکند و با بصیرتی که دارد، نقشههای دشمنان و نقاط هدف دشمنان را میشناسد و نگاهها را به دفاع از این نقاط متوجه میکند؛ چنانکه امام علی (علیه السلام) در تبیین این شأن از شئون ولی فقیه میفرماید: «زمامدار همچون رودخانهای عظیم است که رودهای کوچک از آن جاری میشود."