چکیده:
هجو که در تاریخ ادبیات فارسی میان اکثر شاعران رواج داشته، گاه متوجه شعر آن ها می شده است. از معروف ترین رساله های اعتراضیه یا هجو شعرها، رساله سهواللسان شریف تبریزی (شاعر قرن دهم هجری) در خرده گیری از شعر استادش لسانی شیرازی است. حیدری تبریزی نیز در پاسخ و رد آن، در رساله لسان الغیب، به شریف اعتراض کرد؛ اما صادقی بیک افشار، نقاش و شاعر عصر صفوی (940ـ 1018 یا 1022ق) در رساله ای با عنوان هجو ثالث، لسان الغیب را مورد اعتراض و خرده گیری قرار داد.
در این مقاله پس از معرفی شاعران دخیل در این ماجرا، متن رساله هجو ثالث صادقی بیک که از روی نسخه موجود در کتابخانه اهدایی محمد نخجوانی به کتابخانه ملی تبریز (به شماره 36) و با مقابله آن با نسخه کتابخانه ملی ملک (به شماره 6325) تصحیح شده است، ارائه می شود.
Moluk Pahlavanzadeh Satire، which has been prevalent among most poets، sometimes addresses their poetry. One of the well-known protesting satirical essays of such nature is the essay “ Sahv-al-lesaan” (A slip of thetongue) by Sharif Tabrizi (a 17th century poet) criticizing the poetry of his teacher، Lesaani of Shiraz. In response، Heydari of Tabriz، in his essay called “lesaan-al-ghayb” (Language of the unseen)، protests against Sharif. Then، Sadeqi Beyk Afshar، a Safavid painter and poet (1523-1609 or 1613 CE) denounces “Lesaan-alghayb” in his essay entitled “ Hajv-e thaleth” (Third Satire). In this article، after introducing the poets involved in the dispute، we present the text of Sadeqi Beyk Afshar’s essay “Hajv-e thaleth”، which has been edited on the basis of the manuscript available among Mohammad Nakhjavani’s books dedicated to the National Library of Tabriz (No. 36)، and collated with the manuscript belonging to Malek National Library (No.6325).