چکیده:
تحقیق حاضر با رویکرد بین رشته ای در دو حوزه بازاریابی و سیاست انجام پذیرفته است در این
خصوص متغیرهای مستقل تحقیق از استراتژیهای تعیین بازار هدف استخراج و شامل استراتژیهای
یکسان ، تمرکز ، تمایز و مرسوم بوده است. متغیر وابسته نیز پیروزی مبارزات انتخاباتی سازمان ها و
احزاب سیاسی است که کاملا از حوزه سیاست استخراج گردیده اند. رویکرد پژوهش کمی و از حیث
اجرای تحقیق تلفیقی از دو روش توصیفی و اکتشافی با هدف کاربردی انتخاب گردیده است و از دو
تکنیک پرسشنامه و مصاحبه تواما استفاده شده و جامعه آماری نیز از خبرگان سیاسی در کشور بودند که
با روش نمونه گیری غیر احتمالی، قضاوتی 69 نفر انتخاب شدند. همچنین از روش های رگرسیون
در جهت تجزیه وتحلیل اطلاعات استفاده شد و نتایج و یافته t خطی ، آزمون همبستگی پیرسون و آماره
های تحقیق نشان داد که مردم (مخاطبین و رای دهندگان) بیشتر به استراتژی تمایز و مرسوم توجه
دارند و با این دو استراتژی احزاب و سازمان های سیاسی می توانند موفقیت خود را در مبارزات انتخاباتی
بیشتر تضمین کنند
This is a study with interdisciplinary approach on both marketing and
political fields. In this regard, research independent variables have been
extracted from target oriented market assignment, including unified,
centralized, distinctive and ordinary strategies.
The dependent variable is to win the election challenges by political parties
and organizations which has also been fully extracted from political field.
Research approach is quantitative and in respect to its applicability has been
composed of both descriptive and explorative methods with interview and
questionnaire techniques. Political elites of the country has been regarded as
the statistical population which 69 persons among them have bee selected by
sampling method. Also, regression method and pierson corelation test have
been used to analyse the data.
The research results showed that people pay more attention to ordinary and
disdict strategies and political parties and organizations can guarantee their
success in election through these two strategies.
خلاصه ماشینی:
در ایران ، مبارزات انتخاباتی دارای فرمول های منطقی نیست و شعاری توسط یک کاندید مطرح و در همه جا به صورت یکسان مورد استفاده قرار می گیرد و روش توزیع آن نیز بسیار سنتی می باشد از این رو ◊ ١٧٠ فصلنامه تخصصی علوم سیاسی / شماره پانزدهم / تابستان ١٣٩٠ ترویج علم بازاریابی در میان اعمال و حرکات سیاسی تحت عنوان بازاریابی سیاسی در کشور قابل طرح می باشد.
همچنین در این مطالعه میبایست به چند سوال اصلی پاسخ داده شود و به بیان دیگر در این تحقیق در پی پاسخ به سوالات زیر می باشیم : الف - آیا کاربرد روش ها و رویه های رایج بازاریابی سیاسی در ایران با روش ها رویه های دیگر انواع بازاریابی انطباق دارد؟ ب- آیا با کاربرد استراتژی یکسان (تعیین بازار هدف ) می توان سهم جمعیت هدف (رای دهندگان ) در مبارزات انتخاباتی را افزایش داد؟ پ- آیا با کاربرد استراتژی تمایز (تعیین بازار هدف ) می توان سهم جمعیت هدف (رای دهندگان ) در مبارزات انتخاباتی را افزایش داد؟ ت- آیا با کاربرد استراتژی متمرکز (تعیین بازار هدف ) می توان سهم جمعیت هدف (رای دهندگان ) در مبارزات انتخاباتی را افزایش داد؟ فصلنامه تخصصی علوم سیاسی / شماره پانزدهم / تابستان ١٣٩٠ ١٧١ ◊ ث- آیا با کاربرد استراتژی مرسوم (تعیین بازار هدف ) می توان سهم جمعیت هدف (رای دهندگان ) را در مبارزات انتخاباتی افزایش داد؟ رویکرد پژوهش با توجه به بین رشته ای بودن موضوع ، کمی و روش اجرای تحقیق نیز تلفیقی از دو روش توصیفی - پیمایشی و اکتشافی با هدف کاربردی انتخاب گردیده است .