خلاصه ماشینی:
"بهراستی چه کسی رغبت و اشتیاق دارد که چندین دقیقه در کانون دود و غبار منتظر شود تا یک اتومبیل قراضه پرمصرف را که به تعبیر عامه به لگن بیشتر شباهت دارد سوار شود و بعد از سوار و پیاده شدنهای مکرر و تعویض چند لگن به مقصد برسد؟و یا آیا مطالعهای انجام شده است که به همان دلیل نبود سیستم منطقی حمل و نقل عمومی و ترافیک سنگین خیابانها و شتاب و ضیق وقت مردم چه ناوگان بزرگ،خطرناک،دردسرساز،آلودهساز،پرتلفات و پرمصرفی از موتور سیکلتهای مسافرکش شکل گرفته است؟و آیا بحران حمل و نقل این کشور به یارانه سوختی که دولت به مردم صدقه!میدهد محدود میشود؟و یا آیا یارانهای که مردم از اعصاب و سلامت و بهداشت و وقت خود به دولت پرداخت میکنند نیز جایی به حساب میآید؟آیا مطالعهای شده است که چه میزان بنزین کشور در ترافیک تهران هدر میرود؟آیا مطالعهای شده است که چه میزان از بحرانها و مشکلات اجتماعی،خانوادگی و حتی افت شاخصهای بهرهوری نیروی کار ناشی از همین ترافیک سرسامآور تهران است؟و آیا اگر چنین محاسباتی شده بود باز به بازیچه گروکشیهای سیاسی تبدیل میشد؟و تا زمانی که یک شبکه حمل ونقل عمومی فراگیر و جایگزین بوجود نیامده است و اتومبیل این نقش را ایفا میکند آثار افزایش قیمت بنزین(که قطعا تحت این شرایط موجب جایگزینی انتخاب مردم نخواهد بود)چه خواهد بود؟و البته اگر همان سیستم حمل و نقل عمومی متکی بر اتومبیل سواری هم مدرنیزه و منظم شود و در مقایسه با استفاده از اتومبیلهای شخصی هزینه متعادلی داشته باشد،شاید حد اقل در کوتاهمدت بخش قابل توجهی از مشکل را حل کند و حجم اتومبیلهای تک سرنشین را کاهش دهد."