Skip to main content
فهرست مقالات

صدای ساز تو ابری شد و به گریه نشست (پژوهشی در ادبیات عاشیقی آذربایجان)

نویسنده:

(10 صفحه - از 74 تا 83)

کلید واژه های ماشینی : ادبیات عاشیقی آذربایجان ، آذربایجان ، شعر ، دده قورقود ، شعر عاشیقی ، مصراع ، کیمی ، درد ، داستان ، وزن

خلاصه ماشینی:

"با آنکه انواع دیگ شعر شفاهی تکی اکنون فقط در حوزهء پژوهشهای فولکورشناسی بررسی می‌شوند،اما شعر عاشیقی‌ همچنان با توان و تحرکی بسزا در جامعه حضور دارد و حتی شعر رسمی نیز از آن تأثیر گرفته است؛به طوری که بیشترین‌ نمونه‌ها شعر معاصر ترکسی آذری در قالبهای شعر عاشیقی سروده‌ می‌شود. از مناظرهء«عالی خان»و «پری خانم»: عالی خان: سحر-سحر بیر اوو چیخدی قارشیما کؤنول سئودی سنین کیمی مارالی اوزون ماه تابان،جمالین گونش‌ ائله بیلدیم یئرین،گؤیون قرالی (به تصویر صفحه مراجعه شود) سحر گاه به شکاری برخوردم‌ و به آهویی چون تو دل سپردم رخت ماه تابان،آفتاب رخشان‌ گویی زمین و آسمان تیره و تار شد پری خانم: باشینا دؤندویوم آی جوان اوغلان‌ کؤنلوم درد الیندن اولوب یارالی گئجه-گوندوز من ائیله رم آه و زار گلمه ییر،صبریمن اصلا قرالی‌7 (به تصویر صفحه مراجعه شود) من به فدایت! -دیوانی قدمت بیشتری دارد و هر بند دیوانی چهار مصراع‌ پانزده هجایی است(گاه با تقسیم مصراعها،8 مصراع می‌شود). (به تصویر صفحه مراجعه شود) از روز ازل پیمان و ایمان از آن ماست دین و مذهب از آن ماست اصول و آداب از آن ماست قرآن منزل از آن ماست آنچه شرط اسلام است راهنمای راه حق رسول یزدان از آن ماست. @عاشیق علی فیض اللهی وحید: سسین گلدی دده قورقود اولدون منه آرخا-اومود سینم اوستن اؤتدو بولود گؤزلریمدن سئل آتلاندی آرزولاریم قاناد لاندی‌15 (به تصویر صفحه مراجعه شود) صدایت را شنیدم،دده قورقود!"


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)