چکیده:
دیدگاه «اجتماع مراقب»، بیش از چهار دهه است که بسیار رشد کرده. حوزة آن عمدتا در فلسفه بوده، ولی در حوزههای دیگر نیز نفوذ چشمگیری داشته است. ترکیبی از این دیدگاه و اخلاق اصولگرا را میتوان در ایدة مکاینتایر و پیروان او مشاهده کرد. این دیدگاه در کشورهای اسکاندیناوی، بهویژه سوئد مورد اقبال عمومی واقع شده، و چند دهه است که در قالب یک جامعة رفاه و تعاون به منصة ظهور گذاشته شده است.دیدگاه اجتماع مراقب، بقا و دوام گروههای سازمانی (از جمله سازمانهای فرهنگی و تربیتی) و اتصال آنها را به کل جامعه، مشروط به تقویت اجتماع سازمانی میداند. تاکید بر اجتماع، بهمعنای اخص کلمه، و اعتماد حاصل از آن در آرای مکاینتایر و پیروان او، که نظام تعلیموتربیت کشورهای پیشرفتهای مانند سوئد متکی بر نظریهپردازی آنان است، مشاهده میشود. آنان با تاکید بر بعد اجتماعی سازمان آموزشوپرورش، و همچنین فضای آموزشی مدرسه، بر نقش حضور خانوادهها در مدارس، حضور دانشآموزان در محیطهای اجتماعی متنوع، و تعامل عاطفی محصلان با دیگر اعیان اجتماعی و فرهنگی، تقویت اجتماع مدرسهای و اعتماد حاصل از آن تاکید فراوان دارند(trike, 2008: 117-130; MacIntyre, 2007; 2006a:186-204b:205-223;Strike,2005:235-236)با این توصیف، تکیه بر اجتماعات فنی و سنتی، اختصاص تربیت اخلاقی به خانه و یا اجتماع، و اختصاص آموزش به مدرسه و موسسات فنی، و جدا ساختن نقش این دو از یکدیگر، دیگر قابل دفاع نیست. امروزه بحث «مشارکت» میان مدرسه، خانه، و جامعه از مهمترین مباحث تربیتی معاصر است. (McDill et at, 1969 Carr et al,2005:258)
خلاصه ماشینی:
"آنان با تأکید بر بعد اجتماعی سازمان آموزشوپرورش، و همچنین فضای آموزشی مدرسه، بر نقش حضور خانوادهها در مدارس، حضور دانشآموزان در محیطهای اجتماعی متنوع، و تعامل عاطفی محصلان با دیگر اعیان اجتماعی و فرهنگی، تقویت اجتماع مدرسهای و اعتماد حاصل از آن تأکید فراوان دارند(trike, 2008: 117-130; MacIntyre, 2007; 2006a:186-204b:205-223;Strike,2005:235-236)با این توصیف، تکیه بر اجتماعات فنی و سنتی، اختصاص تربیت اخلاقی به خانه و یا اجتماع، و اختصاص آموزش به مدرسه و مؤسسات فنی، و جدا ساختن نقش این دو از یکدیگر، دیگر قابل دفاع نیست.
(McDill et at, 1969 Carr et al,2005:258) کلیدواژهها: اخلاق، تربیت اخلاقی، اجتماع مراقب، جامعة رفاه، فضای اخلاقی تربیت اخلاقی در آرای مکاینتایر نظریة اجتماع مراقب دکتر وحید نقدی جامعهشناس و عضو بنیاد ملی نخبگان | رشد آموزش علوم اجتماعی | دورۀ هفدهم | شمارۀ ٢ | زمستان ١٣٩٣ تعریف و تحدید اخلاق در آرای مکاینتایر در تربیت اخلاقی، تحول مطلوب همان «سلوک اخلاقی» است که با رفتار و کنش اخلاقی تفاوت دارد.
در این رابطه، او سؤال میکند: ( وقتی که ما در مورد دموکراسی در کلاسهای مدنی حرف میزنیم، ولی کلاس را با قدرت مطلق اداره میکنیم، چه ارتباطی برقرار کردهایم؟ ( چگونه میتوانیم ادعا کنیم که در کلاس، یک اجتماع تشکیل دادهایم، در صورتی که نمیتوانیم هنگام آزمون به دانشآموزان خود بهعنوان انسانهای صادق اعتماد کنیم؟ در این رابطه او صراحتا اظهار میدارد:«در حقیقت، کنشها ممکن است رساتر از کلمات سخن بگویند».
(MacIntyre, 1999) به این ترتیب، دیدگاه اجتماع مراقب، بهعنوان دیدگاهی ترکیبی، بر تقویت اجتماع سازمانی و پرورش روح تعاون و همکاری در سطح جامعه تأکید میکند."