خلاصه ماشینی:
"همانطور که در بخشهای پیشین اشاره شد، عواملی نظیر علاقه و کیفیت تدریس معلم، کیفیت محتوای آموزشی، میزان دسترسی به تجهیزات و منابع کمک آموزشی و رایانه، مطالعة کتابهای غیردرسی، ارتباط بین مدرسه و خانواده، نقش قابل توجهی در بهبود عملکرد دانشآموزان در درسهای ریاضیات و علومتجربی دارند، اما به موازات آن، موضوعی که قابل تأمل است و به توجه ویژه نیاز دارد، شرایط فرهنگی و اجتماعی و حتی خانوادگی رشد کودک است.
«با توجه به این پیشفرضهاست که در بررسی و تحلیل یافتههای ملی و بینالمللی مطالعات تیمز و پرلز، ضمن آگاهی از نقاط ضعف و قوت نظام آموزشی کشورها، باید به این نکته نیز توجه داشت که هیچیک از این عوامل بهطور یکجانبه قابل بررسی نیستند و نمیتوان از آنها به منزلة یک فرمول قاطع و مؤثر برای سایر کشورها، بدون توجه به زمینهها، شرایط، قابلیتها و فرصتهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی آن استفاده کرد» (کریمی، ۱۳۸۷)."