خلاصه ماشینی:
"پیشرفت و بهسازی هدفمند و جهتدار دانشآموز مطابق با معیارهای نظام، علاوهبر معلمان توانمند و شایسته، به رهبران مدیر و مدبر و محیطی نشاطبخش و فرهنگی پویا و پایا وابسته است.
بهعبارت دیگر، کار درست هر معلم در کلاس درس خود، برای شکوفایی همة استعدادهای شاگردان کافی نیست، بلکه به هماهنگی کار، اشتراک مساعی، همیاری و همکاری سایر معلمان و کارکنان مدرسه با رهبری مدبرانة مدیری توانمند نیازمند است.
طرحهای نوین پیشرفت یادگیری دانشآموزان -که بهدست معلمان توانمند قابل اجراست- اگرچه خوب و ضروری است، اما اگر با طرحهای پیشرفت و توسعة مدرسه -که در آن به بازآموزیهای معلمان و اجرای طرحهای تعامل و تبادل تجربیات توجه میشود- همراه نباشد، ناقص و کمدرامد است و به تحول آموزشی نمیانجامد.
لازمة تحول، تأکید بر اصلاح و بهسازی محیط آموزشی مدرسه، تربیت و بازآموزی معلمان به همراه عملکردی جدی در امر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، مطابق با انتظارات و استانداردهای مشخصشده در پایهها و سطوح تحصیلی است."