چکیده:
رابطه سبک رهبری و متغیرهای عملکرد و رضایت، در تحقیقات سازمانی بسیاری بررسی شده است. تحقیق حاضر این متغیرها را در محیط دانشگاه علوم انتظامی تعریف کرده و قصد دارد تاثیر سبک رهبری فرماندهان صف را بر رضایت دانشجویان از زندگی دانشجویی و عملکرد جمعی گروهان های دانشجویی مورد بررسی قرار دهد. این پژوهش به دو شیوه اسنادی و پیمایشی و به کمک ابزارهای فیش برداری و پرسشنامه (با آلفای کرونباخ 936/0) انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان ورودی سال 1390 دانشگاه علوم انتظامی(750 نفر در 5 گروهان) تشکیل داده اند که به صورت نمونه گیری خوشه ای تعداد 304 نفر از آن ها انتخاب شدند. جامعه فرماندهان و سرگروهبان های این دانشجویان(72 نفر) تقریبا تمام شماری شدند(68 نفر) و آزمون همبستگی پیرسون و آزمون فریدمن برای بررسی فرضیات پژوهش استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین سبک رهبری فرماندهان صف و رضایت و عملکرد دانشجویان، رابطه معنادار وجود دارد؛ سبک رهبری رابطه مداری با رضایتمندی دانشجویان در هر دو بعد رضایت از فرمانده و رضایت از شرایط، رابطه مستقیم و سبک رهبری وظیفه مداری با هر دو بعد رضایت، رابطه عکس دارد. در مورد عملکرد نیز سبک رهبری رابطه مداری، رابطه مستقیم و نسبت شدیدی با حمیت قسمتی و اخلاق دارد اما با شدت اندکی، رابطه معکوسی با انضباط دارد. سبک رهبری وظیفه مداری نیز با حمیت قسمتی و اخلاق رابطه عکس و با انضباط رابطه مستقیمی دارد.
Relationship between leadership styles and variables such as satisfaction and performance has been extensively investigated; however، this study was an attempt to address the issue in the context of the Iranian Disciplinary University so that the relationship between the variables could be investigated as far as the cadets were concerned. To run this field study، the researchers employed a questionnaire (r= %93) and did respective literature review. For this purpose، out of 750 cadets، 304 were selected based on cluster sampling method. Besides، 72 immediate and nonimmediate commanders in the chain of command attended the study. Pearson correlational coefficient and Friedman test results revealed that there is statistically positive correlation among the variables such that interactive leadership style is positively correlated with the cadets' satisfaction in two dimensions of satisfaction both from the commander and the circumstance، but functional leadership style is negatively correlated with both dimensions. Concerning the performance، strongly positive relationship was reported between interactive leadership and unit effort and ethic، though the relation with discipline seemed opposite. Moreover، the relationship between interactive leadership style and unit effort and ethic was negative، while with discipline it proved positive.
خلاصه ماشینی:
1- Quality of College Life (QCL) 2-Yu and Lee 3-Yu and Kim نکتۀ مهم درباره اين تحقيق اين است که تاکنون ، مشابه آن ، در يک محيط دانشجويي در يک دانشگاه نظامي و حداقل در دانشگاه علوم انتظامي، انجام نشده است و با وجود اهميت موضوع و نتايج مهمي که از بررسي موضوع فراهم ميشود، سابقۀ پژوهشي ندارد.
همچنين ، با توجه به يافته هاي جدول ٣، با سطح اطمينان ٩٥%و سطح خطاي(sig) کمتر از ٥% ميتوان گفت بين سبک رهبري رابطه مدار و رضايت دانشجويان از فرمانده ، رابطه وجود دارد و شدت اين رابطه برابر با ٠/٧١٠ و به صورت مستقيم است ؛ به عبارتي با افزايش يک واحد متغير رابطه مداري رضايت از فرمانده به ميزان ٠/٧١٠ افزايش مييابد که شدت زيادي است .
بين سبک رهبري رابطه مدار و عملکرد گروهان همبستگي مثبت وجود دارد(به تفکيک انضباط ، اخلاق ، حميت قسمتي)؛ جدول ٦: بررسي رابطۀ سبک رهبري رابطه مدار و عملکرد (به تصویر صفحه رجوع شود) رابطه مداري و شاخص هاي عملکردي: با توجه به يافته هاي به دست آمده از ماتريس همبستگي(جدول ٥)، با سطح اطمينان ٩٥% و سطح خطاي(sig) کمتر از٥%، ميتوان ادعا کرد، بين سبک رهبري رابطه مدار و حميت دانشجويان رابطه وجود دارد؛ شدت اين رابطه برابر با ٠/٤٩٧ و به صورت مستقيم است ؛ به عبارتي با افزايش يک واحد متغير رابطه مداري، حميت دانشجويان به ميزان ٠/٤٩٧ افزايش مييابد که تقريبا شدت زياد ميباشد.