چکیده:
مسئلۀ بسیار مهم تأثیرات معرفتی گناه که امروزه در حوزۀ معرفتشناسی معاصر مجال طرح یافته است میتواند از جنبههای گوناگون بررسی شود. یکی از این جنبهها مربوط به تأثیرات واقعی گناه در عامل کسب معرفت، و دیگری مربوط به ارتباطی است که انسان با خداوند به منزلۀ افاضهکنندۀ معرفت دارد. در این مقاله جنبۀ نخست را به روش تحلیلی، آن هم از دید غزالی، دنبال میکنیم. این تأثیر هم تأثیری بنیادین در غایت و کارکرد عقل است و هم تأثیر در فرآیند و فرآوردۀ کسب معرفت. ما در اینجا تنها به تأثیر گناه در غایت و کارکرد عقل، در سه حیث تأثیر در غایت وجودی عقل، تأثیر در چگونگی رویکردن عقل به حقایق، و تأثیر در احساس و ارادۀ ناظر به درک و دریافت حقیقت میپردازیم. تأثیر گناه در فرآیند معرفت و فرآوردۀ آن محل بحث این مقاله نخواهد بود.
This paper intends to find an answer to the problematic description of the difference between Mulla Sadra and Allameh Tabatabaei’s views on the ontological explanation of “predication” and also، tries to find the origin of this difference. Since subject and predicate are different degrees of one existence in Mulla Sadra’s philosophical structure، the reality of predication is the union of two things with one existence; moreover، the sufficient condition for a valid predication is a kind of causal relation between subject and predicate. But in Allameh’s philosophical structure، the in-itself existence of the subject differs with the predicate’s one; so، they are not unitary existence. But the “existence for something-else” of predicate is united in “existence foritself” of subject and makes a relationship between them through copulative existence.