چکیده:
دیرپایترین آموزۀ مورد اختلاف ادیان بزرگ، ماجرای تشبیه و تنزیه، یا انسانپنداری و تعالی خداوند، در موضوعاتی از این قبیل است: که آیا قدرت، علم و ارادۀ او نیز همانند آدمیان دگرگونی میپذیرد یا خیر. این مقاله نشان میدهد که مولانا بر خلاف جبرگرایان اشعری، و تا حدودی همسو با شیعۀ امامیه و مرجئه، براساس اعتقاد به کرم بی منتهای حق تعالی، معتقد است که دست کرم و جود خداوند در هیچ آنی بسته نیست، بلکه با اندک بهانهای، رحمت جدید او شامل کائنات میگردد. این ویژگی خداوند او را قادرتر نشان میدهد. در نگاه مولوی، با نپذیرفتن تغییر اراده و مشیت خداوند (باور به بدا) دعا کردن کوششی بیهوده است. وی حتی روز قیامت را نیز عرصۀ تغییر ارادۀ حق و تغییر سرنوشت آدمیان میشمارد و آن جهان را نیز شهری پربازار و کسب میخواند . نتیجۀ عملی چنین باوری، امید پیوسته و دعای مدام است.
Tashbih and Tanzih (Immanence & transcendence of God) are the most enduring discrepancy in great religions، in this respect the following issues are raised: His power، knowledge، and free-will may alter like that of man. With a glance on some holy religious texts man-like God is found to be subject to change.
This paper indicates that contrary to Ashʿarite determinism، Molawī believes in the limitless generosity of the Lord which may perpetually be applied for creatures. According to Molawī، this characteristic of God don’t is an indicative of His power rather than His disability.Molawī argues that rejecting the alteration in the divine will (means Bada'') makes praying a useless activity. he regards resurrection as an arena of alteration in the divine will and human destiny and entitles the other world as a trade city. This sort of belief results in continuous and limitless hope and prayer.