خلاصه ماشینی:
"بحث هرمنوتیک(البته به شکل افراطی آن که امروزه بیشتر مطرح و غالب میباشد)نیز با دقت در دعاوی و دواعی آن خارج از این دایره نمیباشد؛چرا که با بررسی مقایسهای برخی آرا و عقاید شباهت بلکه مطابقت زیادی میان این مکاتب و نحلههای قدیمی دیده میشود و تنها اسامی تازهای برای آنها انتخاب شده است.
بهرحال،منظور این است که دایره هرمنوتیک بسی وسیعتر از مباحث متون مقدس و حتی سایر مکتوبات است و اگر هم در هرمنوتیک سخن از متن میرود منظور از متن در این تعبیر«شامل هر چیزی است که در ورای آن مطلبی و مفهومی نهفته باشد،ازاینرو نه تنها نوشته بلکه سخن و اثر هنری مانند نقاشی،موسیقی و سینما را در برمیگیرد و گاهی حتی-همچنانکه در مباحث هایدگر مطرح شده است-معنای متن آنقدر توسعه مییابد که شامل عالم عین نیز میشود و اینجاست که هرمنوتیک از حوزه تفسیری خود خارج میشود و به (به تصویر صفحه مراجعه شود) قلمرو فلسفه و هستی شناسی گسترش مییابد.
اما تذکر این نکته خالی از عبرت نیست که باز کردن راه تاویل و تفسیر و برخلاف ظاهر برای همسانی و یا رفع تضاد میان متون مقدس و علوم بشری بعدها راه را برای دیگران گشود تا جایی که حتی برخی افراد درصدد برآمدند برای جلب توجه افراد بیشتر و مردم و یا سایر مقاصد،به بیان تفسیر و تاویلهایی از متون مقدس بپردازند که با سلایق و علایق مردم هم همسویی داشته باشد یا لا اقل منافاتی نداشته باشد و همین امر موجب شد تا هنوز و هر روز شاهد رشد گروههای مختلف و شاخهها و شعب گوناگون در عالم مسیحیت باشیم."