چکیده:
تحقیق پیرامون فضای تولید موسیقی با رویکردهای متفاوت نظری و پژوهشی صورت گرفته است. در این مقاله که بر اساس رهیافت پژوهشی مردمنگاری/ جامعهشناختی در پژوهش روی تولیدکنندگان فرهنگی طراحی شده است، تلاش شده با توجه به عدم امکان انجام پژوهشی ساختاری دربارة فضای تولید موسیقی مردمپسند در ایران، به سبب فقدان آمارهای مستند از وضعیت تولید، این فضا به مدد مفهومپردازی جامعهشناختی در سطح خرد، با استفاده از دادههایی مستخرج از پنج مصاحبه با تولیدکنندگان گونههای رسمی و غیررسمی در شهر تهران تحلیل شود. در این مقاله برای جمعآوری دادههای کیفی در پاسخگویی به این سؤال که «آیا کنش میان تولیدکنندگان موسیقی مردمپسند در ایران، به عنوان سازندگان اصلی فضای تولید موسیقی، کنشی ایدئولوژیک است؟» از تکنیک گروه متمرکز بهره گرفته شد. دادهها در جریان پنج جلسه بحث با دو گروه هشت نفره بهدست آمدند و بر اساس روش تحلیل تأملی تحلیل شدند. تحلیل دادهها نشان داد، فضای تولید موسیقی مردمپسند در ایران به علت ایدئولوژیک بودن تولیدکنندگان گونههای مورد بررسی به عنوان کنشگران این فضا، فضایی منازعهآمیز است و در این فضای منازعهآمیز هر گونه تلفیق موسیقیشناختی را ناممکن مینماید. برای نویسندة این مقاله، تلفیق موسیقیشناختی تنها راه برونرفت از بیریختی فرهنگی حاکم بر فضای تولید موسیقی در ایران محسوب میشده است.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله که بر اساس رهیافت پژوهشی مردم نگاری / جامعـه شـناختی در پـژوهش روی تولیدکننـدگان فرهنگی طراحی شده است ، تلاش شده با توجه به عدم امکان انجام پژوهشی سـاختاری دربـارة فضـای تولید موسیقی مردم پسند در ایران ، به سبب فقدان آمارهای مستند از وضعیت تولید، این فضـا بـه مـدد مفهوم پردازی جامعه شناختی در سـطح خـرد، بـا اسـتفاده از داده هـایی مسـتخرج از پـنج مصـاحبه بـا تولیدکنندگان گونه های رسمی و غیررسمی در شهر تهران تحلیل شود.
مـیتـوان گفـت در فضـای جدیـد تولیـد موسیقی در ایران ، نزاع های گفتمانی میان حامیان فرهنگ های موسیقایی سنتی و مـدرن جـای خـود را بـه چـالش هـای ایـدئولوژیک میـان تولیدکننـدگان گونـه هـای رسـمی و غیررسـمی و خرده فرهنگ هایی داده است که گاه پیرامون تولید و مصرف این گونه ها شکل مـیگرفتنـد.
هنوز بر فضای تولید موسیقی ایران حاکم است ، آیا میتوان با وجود آن به تلفیق جامعه شناختی و موسیقیشناختی تولیدکنندگان این گونه ها امید داشت ؟ این تلفیق از نظر نویسندة این مقالـه تنها راه برون رفت از چالش های غیرسازنده در فضـای تولیـد موسـیقی مـردم پسـند در ایـران و بیریختی فرهنگی حاکم بر این فضاست .
فضای تولید موسیقی مردم پسند در ایران پژوهش های دیگر نیز که با رویکرد قـوم موسـیقیشـناختی دربـارة موسـیقیهـای مـردم پسـند غیرغربی صورت گرفته تلاش شده این موسیقیها در بستر اجتماعی و فرهنگی خـود شناسـایی 1 شوند.
هرچند پاره ای از کنش های وصف شده در میان تولیدکنندگان غیرایرانی نیز مشاهده مـیشـود، لیکن آنچه فضای تولید این گونه در ایران را متمایز میسازد آن است که انزوای اجتمـاعی ایـن گروه ، بیشتر از طرف جامعه حمایت میگردد و نه از جانب خود افراد."