چکیده:
اصل «توحید»، اساسیترین اصل نظام عقیدتی اسلام و «سیاست» نیز از اساسیترین علوم عملی است که در نظام ارزشی اسلام وجود دارد. توحید به عنوان «مبدأ»، «جهت» و «مقصد» در همه مؤلفههای سیاسی اسلام، ظهور دارد، بهطوری که میتوان ادعا کرد مبانی و مسائل سیاست اسلامی از توابع و ملزومات قریب و بعید توحید میباشند. این نوشتار، با روش توصیفی ـ تحلیلی در پی این است تا با تحلیل اقتضاءات و استلزامات دو بعد توحید ذاتی و صفاتی در سیاست اسلامی، ابعاد و زوایای توحیدی بودن نظریه سیاسی اسلام، که منشأ تمایز حقیقی نظام سیاسی اسلام با سایر نظامهای سیاسی الحادی است، روشن نماید. همچنین نتایج حاصله از تحقیق حاضر، میتواند به مثابه پاسخی برای اصلاح نابسامانیهای سیاست داخلی و خارجی اسلامی، بخصوص طرحی برای تحقق «وحدت گروی»، در عین کثرت سیاسی، در عرصه داخلی، وحدت امت اسلامی و حتی جامعه انسانی محسوب گردد.
خلاصه ماشینی:
"فهرست مطالب اقتضاءات اصل توحید نظری در اندیشه سیاسی اسلامی؛ . . . / 5 محمد ذوالفقاری تحلیلی بر جایگاه بیتالمال از منظر فقه / 27 ( محمد رحمانی / نفیسه زروندی وحدتگرایی و کثرتگرایی؛ دو جریان اصلی در تاریخ فلسفه سیاسی / 47 مهدی قربانی تمایز عدالت در ادبیات لیبرالیستی و ادبیات اسلامی / 69 داود مهدوی زادگان نگرشی تطبیقی بر وجه هنجاری اندیشة آیتالله مصباح و السدیر مکاینتایر / 79 ( زهره علویراد / سیدمحمدعلی تقوی بررسی نظریة لیمن دربارة فلسفة سیاسی اسلامی / 99 محسن رضوانی بررسی نظریات مطرح پیرامون جنبشهای سال 2011 در جهان اسلام / 113 محمدعلی رنجبر الملخص / 133 Abstracts / 146 ب ، سال 5، شماره 2، پاییز و زمستان 1392، صفحه 5 ـ 26 1 ( اقتضاءات اصل توحید نظری در اندیشه سیاسی اسلامی؛با تأکید بر دیدگاه کلامی و سیاسی آیت الله مصباح و آیتالله جوادی آملی محمد ذوالفقاری / دانشجوی دکتری فلسفه سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی( zolfaghary_mb1360@yahoo. com دریافت: 23/7/1392 ـ پذیرش: 20/1/1393 چکیده کلیدواژهها:"