چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش خوددلگرم سازی بر ارتقاء مهارتهای جرات ورزی و خودکارآمدی عمومی زنان سرپرست خانوار تحت حمایت موسسه خیریه صدیقین اجرا شده است. روش پژوهش، نیمه آزمایشی و در قالب پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل میباشد. نمونه آماری شامل 28 نفر از زنان سرپرست خانوار میباشد که به روش نمونهگیری داوطلبانه در دسترس انتخاب شدند. و این تعداد به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند. گروه آموزش در معرض آموزش خوددلگرم سازی، در 10 جلسه120 دقیقهای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. دو گروه، قبل و بعد از مداخله آموزشی به وسیله پرسشنامه جرات ورزی و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی مورد ارزشیابی قرار گرفتند. دادههای جمع آوری شده با آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت به سود گروه آموزش دیده میباشد. به این صورت که آموزش خوددلگرم سازی به طور معنی داری موجب افزایش میزان مهارت جرات ورزانه و میزان خودکارآمدی عمومی زنان سرپرست خانوار در گروه آزمایش شده است. آموزش خوددلگرم سازی به عنوان یک مهارت، میتواند باعث ارتقاء رفتار جرات ورزانه و ارتقاء خودکارآمدی عمومی گردد و بنابراین جهت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار این آموزش در کنار سایر حمایتهای اقتصادی و اجتماعی، توصیه میگردد .
خلاصه ماشینی:
تاثیرآموزش خود دلگرم سازی بر ارتقاء مهارت های جرات ورزی و خودکار آمدی عمومی زنان سرپرست خانوار مجید صفاری نیا١، اشرف مهمان نوازن *2 چکیده این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش خوددلگرم سازی بر ارتقاء مهارت هـای جـرات ورزی و خودکارآمدی عمومی زنان سرپرست خانوار تحت حمایت موسسه خیریه صدیقین اجرا شـده اسـت .
"علیزاده "، "نصیری فرد "و "کرمی"(٢٠١٠,Alizadeh,Nasirifard&Karami)، نیز در تحقیق خـود دریافتند که آموزش خود دلگرم سازی موجب افزایش معنادار عزت نفس گروه آزمایش شده اسـت .
(٢٠١٣,Salimi Bajestany&Asali Talkvyy) نتایج پژوهش "وطن خواه "، "دریابـاری"، "قـدمی" و "نــادری فــر" (٢٠١٣,Vatankhah,Daryabari,Ghadami,Naderifar)، نشـان داده شـده اســت کــه آموزش مهارت های ارتباطی بر جرات ورزی و عزت نفس دانشجویان دختر موثر میباشد.
نکته ای دیگـر کـه "واثقـی" و" داداش زاده " (٢٠٠٥,Dadashzadeh&Vaseghi )، بـه نقـل از "درایکورس " (١٩٧٢,Dreikues) از ویژگیهای آموزش خود دلگرم سازی ذکر میکننـد، ایـن اسـت که افراد میآموزند که باید از افراد انتظار چیزهای مثبت و در حد توانشان را داشت ، کـه ایـن گونـه عمل نمودن به خوش بینی افراد میانجامد، که در نتایج پژوهشی نیز نشان داده شده که این مهم با افزایش شجاعت و جرات مندی افـراد ارتقـاء مـییابـد.
جهت بررسی این فرضیه ، ابتدا میانگین و انحراف استاندارد نمرات پیش آزمـون و پـس - آزمون گروه آزمایش و کنترل متغیر جرات ورزی زنان سرپرست خانوار را بررسی کـردیم که نتایج آن در جدول شماره ٢ گزارش شده است .
نتایج این پژوهش نیز نشان داده اسـت که با آموزش خوددلگرم سازی، میزان خودکارآمدی عمومی گروه آزمایش به طور معناداری افزایش یافته است .