چکیده:
روشن است که برای بسیاری از مسائل مستحدثه ، دلیل خاصی در قرآن و روایـات وجود ندارد و لازم است فقیه به ادله ای همانند سیره عقلاییه رجوع کند تا با تکیـه بر آن ، حکم چنین مسائلی معلوم شود. سیره عقلاییه ، در صورتی حجت اسـت کـه در زمان معصومان (ع ) شکل گرفته باشد تا بتـوان ویژگـی کاشـف بـودن از رای و نظر شارع مقدس را احراز کرد. اما آن دسته از سیره های عقلاییه که در حال حاضر وجود دارد و به عنوان سیره های مستحدثه شناخته می شود، با مشکل اثبات حجیت روبه رو خواهند بود. نوشتار حاضر، در پی راهی است تا به امضای شارع یا عدم ردع او در خصوص این نوع سیره ها پی ببرد. در این زمینه به شـش دلیـل در چـارچوب آیات شریفه قرآن ، سنت و تحلیل عقلی استناد شده است .
خلاصه ماشینی:
"آن دسته از سیره هایی که در میان عقلا وجود دارد و در زمان معصـومان (ع ) شـکل نگرفتـه ، بلکه پس از آنها ایجاد شده است ، سیره هایی که در حال حاضر وجود دارد و به عنـوان سـیره های مستحدثه عقلاییه شناخته می شود مانند، حق التألیف ، حق نشر، بیمه ، اهدای عضو و اموری از این قبیل ، که در تمام کشورها و ملت ها رواج دارد، از منظر استدلال فقهی با مشکل اثبات حجیـت و مشروعیت روبه رو خواهند بود.
نتیجه سیره متشرعه خود به تنهایی کاشف از رضای شارع است ، اما آن دسته از سیره هایی که در میـان عقلا وجود دارد و در زمان معصومان (ع ) شکل نگرفتـه ، بلکـه پـس از آنهـا ایجـاد شـده اسـت ، سیره هایی که در حال حاضر وجود دارد و به عنوان سیره های مستحدثه شـناخته مـی شـود ماننـد حق التألیف ، حق نشر، بیمه ، اهدای عضو و اموری از این قبیل ، از نگاه فقه اسـتدلالی بـا مشـکل اثبات مشروعیت روبه رو خواهند بود.
Assistant professor of department of Islamic jurisprudence and foundations of law, Qom University 6 The Nature of Miracle in Muslim and Western Thinkers’ View 1 Amir Divani 2 Farajollah Barati Religious scholars have long discussed about the nature of miracle and its relevant issues."