چکیده:
هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر در سرمایۀ اجتماعی ایرانیان و بیان تفاوتهای جنسیتی در این حوزه است. به این منظور، طرح ملی پیمایشی با ابزار پرسشنامه اجرا شده و نتایج تحقیق نشان میدهد: 1. در میان ابعاد مختلف سرمایۀ اجتماعی، اعتماد بین فردی پایینتر از سایر ابعاد قرار دارد، 2. سرمایۀ اجتماعی ایرانیان بیشتر تحت تأثیر مجموعهای از متغیرهای جنسیت و ساختارهای اجتماعی و ارزشهای فرهنگی است و این یافته تحقیقات پاتنام و نوریس را تأیید میکند، 3. اعتماد بین فردی در زنان مختصری پایینتر از مردان و هنجارهای معاملۀ متقابل و اعتماد نهادی در ایشان بیش از مردان است. زنان در مشارکت اجتماعی بیشتر خواهان گذران اوقات خود با خانواده و اقوام هستند و مردان بودن با دوستان و همکاران یا گذران اوقات خود در انجمنها و نهادها را بیشتر خواهاناند.
خلاصه ماشینی:
در مدل ٣، در تحلیل رابطۀ جنسیت و عوامل ساختاری و ارزشهای فرهنگی با اعتماد نهادی، همان طور که در جدول ٤ میبینیم ، ضریب همبستگی R ، که مقدار همبستگی بین متغیرها را نشان میدهد، افزایش یافته و این همبستگی ٠/٢٧ است و ضریب تعیین تعدیل شدة ((Adjust ٢ܴ) نیز افزایش یافته و ٠/٠٥٧ است و نشان میدهد که ٥/٧ درصد از کل تغییرات میزان اعتماد نهادی وابسته به متغیر مستقل ترکیبی فوق است .
در مدل ٣، در تحلیل رابطۀ جنسیت و عوامل ساختاری و ارزشهای فرهنگی با مشارکت اجتماعی، همان طور که در جدول ٥ میبینیم ، ضریب همبستگی R، که مقدار همبستگی بین متغیرها را نشان میدهد، افزایش یافته و این همبستگی ٠/٣٣٩ است و ضریب تعیین تعدیل شدة ((Adjust ٢ܴ) نیز افزایش یافته و ٠/١٠١ است که نشان میدهد ١٠/١ درصد از کل تغییرات میزان مشارکت غیررسمی به متغیر مستقل ترکیبی فوق وابسته است .
در مدل ٣، در تحلیل رابطۀ جنسیت و عوامل ساختاری و ارزشهای فرهنگی با هنجارهای معاملۀ متقابل ، همان طور که در جدول ٦ میبینیم ، ضریب همبستگی R، که مقدار همبستگی بین متغیرها را نشان میدهد، افزایش یافته و این همبستگی ٠/٣٥٣ است و ضریب تعیین تعدیل شدة ((Adjust ٢ܴ) نیز افزایش یافته و ٠/١١١ است که نشان میدهد ١١/١ درصد از کل تغییرات میزان هنجارهای معاملۀ متقابل به متغیر مستقل ترکیبی فوق وابسته است .