چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین رفتار مدنی– تحصیلی و هوش اجتماعی با اثربخشی آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا همدان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی (2702) نفر تشکیل دادند که با استفاده از نمونه گیری طبقهای تصادفی تعداد 336 نفر به عنوان نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه: هوش اجتماعی، رفتارمدنی- تحصیلی و پرسشنامه اثربخشی آموزشی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t برای گروههای مستقل و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که: وضعیت هوش اجتماعی پایینتر از سطح متوسط است، اما رفتار مدنی- تحصیلی و اثربخشی آموزشی دانشجویان بالاتر از سطح متوسط میباشد. ضریب همبستگی پیرسون نشان دادکه بین هوش اجتماعی و رفتار مدنی- تحصیلی با اثربخشی آموزشی رابطه مثبت و معناداری در حد متوسط وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه بیانگر آن شد که از بین مؤلفههای هوش اجتماعی، مولفههای پردازش اطلاعات و آگاهیهای اجتماعی در پیشبینی اثربخشی آموزشی مؤثر هستند. همچنین از بین مؤلفههای رفتار مدنی- تحصیلی، مؤلفههای پایبندی به قواعد و برقراری روابط صمیمانه بیشترین تأثیر را در پیش بینی اثربخشی آموزشی دارند.
خلاصه ماشینی:
٤- آیا بین هوش اجتماعی و رفتار مدنی- تحصیلی بـا اثربخشـی آموزشـی دانشـجویان تحصـیلات تکمیلی در دانشگاه بوعلی سینا رابطه وجود دارد؟ <رجوع شود به تصویر صفحه> مطابق نتایج جدول (٤)، ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شده بین متغیرهای هوش اجتمـاعی و اثربخشی آموزشی ٠/٣١١ است و بیانگر آن است که رابطه مثبت و معناداری (در حد متوسط ) بـین هوش اجتماعی و اثربخشی آموزشی در بین جامعه مورد مطالعه وجود دارد.
٥- با کدامیک از مؤلفه های هوش اجتماعی میتوان اثربخشی آموزشی را پیش بینی کرد؟ <رجوع شود به تصویر صفحه> طبق نتایج جدول مقـدار f محاسـبه شـده ١٦/٩٥٣ اسـت کـه بـا درجـه آزادی٣ و ٣٣٢ در سـطح (٠٠٥&gt;P) از مقدار بحرانی٢/٦٢ بزرگتر اسـت ، لـذا بـین اثربخشـی آموزشـی و مؤلفـه هـای هـوش اجتماعی (پردازش اطلاعات ، مهارت های اجتماعی وآگاهی اجتمـاعی) همبسـتگی معنـاداری وجـود دارد و هوش اجتماعی در پیش بینی اثربخشی آموزشی مـؤثر اسـت .
بنابراین میتوان الگـوی پـیش - بینی را به این صورت نشان داد: ٠/١٦٢ + ٠/٢٠٨ +٢/٢١١= Y ٦- با کدامیک از مؤلفه های رفتار مدنی- تحصیلی میتوان اثربخشی را پیش بینی کرد؟ </رجوع شود به تصویر صفحه></رجوع شود به تصویر صفحه> <رجوع شود به تصویر صفحه> با توجه به اطلاعات جدول (٨)، مقدار f محاسبه شـده ٤٥/٨٢٨ اسـت کـه از مقـدار بحرانـی ٢/٦٢ بزرگتر است ، بنابراین بین اثربخشی آموزشی و مؤلفه های رفتـار مـدنی- تحصـیلی (یـاری رسـانی و مشارکت اجتماعی، پایبندی به قواعد و برقراری روابط صمیمانه ) همبستگی معناداری وجـود دارد و رفتار مدنی- تحصیلی در پیش بینی اثربخشی آموزشـی مـؤثر اسـت .