چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین توانمندسازی و کیفیت زندگی کاری با فرسودگی شغلی در کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران است. جامعه آماری این پژوهش عبارت از کلیه کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران که در سال 2010 در این سازمان مشغول به خدمت هستند. تعیین حجم براساس جدول مورگان از 1027 نفر کارکنان این سازمان که 613 نفر مرد و 414 نفر زن بودند با استفاده از روش تصادفی ساده ابتداد 260 نفر انتخاب شدند که پس از کنار گذاشتن پرسشنامههای ناقص در مجموعه تعداد 250 نفر از کارکنان این سازمان به عنوان نمونه برای پژوهش حاضر انتخاب شدند. پژوه حاضر با توجه به هدف از نوع مطالعات کاربردی و از لحاظ شیوه جمع آوری دادهها و تحلیل آنها؛ روش مورد استفاده روش توصیفی و از نوع طرحهای همبستگی است. ابزارهای اندازهگیری پرسشنامه خصوصیات جمعیت شناختی آزمودنیها و پرسشنامه توانمندسازی کارکنان، پرسشنامه کیفیت زندگی کاری و پرسشنامه فرسودگی شغلی میباشد که روایی و پایایی آن در این پژوهش با استفاده از روش آلفای کرونباخ و روش تحلیل عاملی اکتشافی مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی با روشهای آزمون ماتریس همبستگی از نوع پیرسون و آزمون رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین توانمندسازی کارکنان و کیفیت زندگی کاری با فرسودگی شغلی کارکنان رابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین بین ابعاد مختلف کیفیت زندگی کاری و ابعاد مختلف توانمندسازی با ابعاد مختلف فرسودگی رابطه منفی وجود دارد ولی بین متغیرهای فرسودگی عاطفی و مسخ شخصیت با پرداخت منصفانه حقوق و بین متغیرهای رشد شخصیتی و احساس استقلال رابطه معناداری علیرغم منفی بودن آن ملاحظه نشد. همچنین ابعاد مختلف توانمندسازی و ابعاد مختلف کیفیت زندگی کاری به صورت جداگانه توانستند فرسودگی شغلی کارکنان را در جهت منفی پیش بینی کنند.
خلاصه ماشینی:
مهمتـرین مفهـوم توانمندسـازی، واگـذاری اختیـار بـه پایین ترین سطوح سازمان است (ابطحی و عابس ، ١٣٨٦) در دهه اخیر توجه به کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی را از علل اصلی عملکرد بالای کارکنان و در نهایت بهره وری مناسب در سازمان میداننـد (٢٠١٠ ,Cummings Koonmee ;١٩٩٨ ,Cascio ; Walker, 1992; Leopold, 2005) Lau & May, 1998; Dess, 2007; & Worley, 2005; ;٢٠٠٦ ,Hunger &Wheelan ;٢٠٠٥ ,Yorks.
نظام آموزشی هر جامعه ای در راس سـایر نظـام هاست ، و چرا که رشد و ترقی سازمان ها بواسطه رشـد و ترقـی افـرادی اسـت کـه نظـام آمـوزش و پرورش میدهد و اگر در این میان آموزش و پرورش در رأس همه مسـائل جامعـه نباشـد مـدیریت آموزشی با همان منطق جایگاه مهمی در بهسـازی و توسـعه جامعـه دارد (میرکمـالی، ٢٠٠٣)، لـذا هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین توانمندسازی و کیفیت زنـدگی کـاری بـا فرسـودگی شغلی در کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران است .
١. آیا بین توانمندسازی و کیفیت زندگی کاری با فرسودگی شغلی رابطه وجود دارد؟ جهت پاسخ به این پرسش از ماتریس همبستگی استفاده شد زیـرا روابـط دو متغیـر بـا فرسـودگی مـورد آزمون قرار میگیرد.
هدف اساسی این پژوهش بررسی رابطه بین توانمندسازی و کیفیت زندگی کاری با فرسودگی شغلی در کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران است .
Managing human resources: productivity, quality of work life, profits.
Ethics institutionalization, quality of work life, and employee job-related outcomes: A survey of human resource managers in Thailand.