چکیده:
نقش تعیینکنندۀ نگرش سیاسی در رفتار سیاسی و اهمیت شناسایی تفاوتهای جنسیتی برای پژوهشگران حوزۀ مطالعات زنان، ضرورت پژوهش در این زمینه را آشکار میکند. براساس این ضرورت علمی، مطالعۀ حاضر به بررسی نقش گروههای مرجع دانشگاهی در تغییر نگرش سیاسی دانشجویان دختر و پسر به تفکیک جنسیت میپردازد. این پژوهش توصیفیـ تحلیلی بوده و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش، شامل همۀ دانشجویان دانشگاه تهران در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکتری است که از میان آنها 400 نفر (174 دختر و 226 پسر) به شیوۀ نمونه در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامۀ محققساخته پاسخ دادند. فرضیۀ اصلی پژوهش وجود تفاوتهای جنسیتی در رابطۀ بین میزان تعامل با گروه مرجع، (شامل: استادان، تشکلهای دانشجویی، و دوستان دانشگاهی) و میزان تغییر نگرش سیاسی (در سه بعد شناختی، عاطفی، و کنشی) دانشجویان است. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که در هر سه بعد نگرش سیاسی، تفاوتهای جنسیتی وجود داشته است. براساس یافتههای پژوهش، دوستان و همدورهایهای دانشگاهی و سپس استادان بیشترین نقش را در تغییر نگرش سیاسی دانشجویان داشته اند.
خلاصه ماشینی:
رابطۀ تعامل با گروه های مرجع و تغییر نگرش سیاسی دانشجویان دانشگاه تهران با تأکید بر تفاوت های جنسیتی 1 ام البنین چابکی چکیده نقش تعیین کنندة نگرش سیاسی در رفتار سیاسی و اهمیت شناسایی تفاوت های جنسیتی برای پژوهشگران حوزة مطالعات زنان ، ضرورت پژوهش در این زمینه را آشکار میکند.
فرضیۀ اصلی پژوهش وجود تفاوت های جنسیتی در رابطۀ بین میـزان تعامـل بـا گـروه مرجـع ، (شـامل : اسـتادان ، تشکل های دانشجویی، و دوستان دانشگاهی ) و میزان تغییر نگرش سیاسی (در سه بعد شناختی، عاطفی، و کنشی) دانشجویان است .
subject در دانشگاه چه نقشی در ایجاد نگرش سیاسی مشارکتی و به بیـان دیگـر، نگـرش معطـوف بـه کنش (خواه حامی/ خواه معترض ) در دانشجو ایفا میکند و آیـا در ایـن خصـوص تفـاوتی بـین دختران و پسران وجود دارد؟ گروه مرجع در فراگرد جامعه پذیری دانشجویان ، نقش برخی افراد خاص به منزلۀ محرک و رابط برجسـته تـر است : کسانی که به اصطلاح به آن ها رهبران فکری ١ گفته میشود.
"Undergraduate Political Attitudes: Peer Influence in Changing Social Contexts", Journal of Higher Education, Vol. 68, No. 4, Jul.
"Attitude Change in College Students; Examining the Effect of College Peer Groups and Faculty Normative Groups, " The Journal of Higher Education, Vol. 69, No. 2, Mar- Apr 1998, Ohio State University Press, PP 117-140.