چکیده:
هدف عمده این پژوهش امکان به کارگیری رویکرد تلفیقی در برنامه درسی تربیت بدنی مقطع ابتدایی از دیدگاه متخصصان است. روش پژوهش حاضر توصیفی ـ پیمایشی است. جامعهی آماری این پژوهش را اساتید و صاحب نظران رشتهی علوم تربیتی با گرایش برنامهریزی درسی و اساتید و صاحب نظران رشتهی تربیت بدنی با گرایش مدیریت و برنامهریزی و آشنا به برنامه درسی تربیت بدنی دانشگاههای دولتی شهر تهران تشکیل میدهند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامهی محقق ساختهی 25 سوالی جمع آوری شده است. اطلاعات به دست آمده با استفاده از دو روش آماری t تک نمونهای و خطی- لگاریتمی بررسی شده است. یافتههای به دست آمده از طریق روش آماری t تک نمونهای حاکی از آن است که از دیدگاه متخصصان تدوین اهداف، انتخاب محتوا و همچنین انسجام تجربیات فراگیران از طریق ارائه برنامه درسی تربیت بدنی به صورت تلفیقی معنادار است. همچنین نتایج حاصل از روش خطی- لگاریتمی حاکی از آن است که دیدگاه متخصصان با توجه به جنسیت و میزان موافقت آنان نسبت به تدوین برنامه درسی تربیت بدنی تلفیقی معنادار است و دیدگاه متخصصان با توجه به سابقه تدریس و تعامل این سه عامل معنادار نیست. بر اساس نتایج این پژوهش از نظر متخصصان با توجه به مولفههای برنامه ریزی درسی میتوان برنامه درسی تربیت بدنی را به صورت تلفیقی تهیه و تدوین نمود. همچنین از نظر متخصصان با توجه به عامل جنسیت و میزان موافقت میتوان برنامه درسی تربیت بدنی را به صورت تلفیقی تهیه و تدوین کرد. با توجه به عامل سابقه تدریس و تعامل سه عامل تهیه برنامه درسی تربیت بدنی به صورت تلفیقی از نظر متخصصان اختلاف نظر وجود دارد.
The objective of this research was to study the feasibility of integrative approach in physical education course at the elementary level from the point of view of experts. The researchers used descriptive survey method for this study. The statistical population consisted of physical education experts majoring in curriculum development or management and planning who were familiar with physical education courses of public universities in Tehran. The research data was collected by a researcher-made questionnaire. Data was collected through both T-solo and linear-algorithm sample statistical methods. Results through T-solo sample showed that in terms of professionals who set the objectives، selection of content and coherence of learning experiences was meaningful in integrated delivery of physical education curriculum. Results through linear-algorithm method showed that experts' opinion was significantly correlated to their gender and attitude towards integrated physical education curriculum. Also there was significant variation regarding the experts' years of experience. In addition، there was no significant correlation between these three factors، i.e. gender، attitude towards integrated curriculum and teaching experience. According to the findings of this study، the experts agreed that development of an integrated physical education curriculum was feasible if curriculum development elements were taken into consideration. In terms of gender and attitude towards an integrated curriculum، experts agreed that development of an integrated physical education curriculum was feasible. In terms of teaching experience and background، and interrelation between these three factors there is difference of viewpoint among experts.
خلاصه ماشینی:
رویکرد تلفیقی در برنامه ی درسی تربیت بدنی مقطع ابتدایی: تبیین امکان از دیدگاه متخصصان Integrated approach in primary school physical education curriculum: a possible explanation of the expert's view حمیده یاقوتی H.
برآورد پارامترهای خطی – لگاریتمی، برای جنسیت، سابقه تدریس و میزان موافقت (رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که در جدول ٩ مشاهده میشود، دیدگاه متخصصان با توجه به جنسیت آنان نسبت به تدوین برنامه درسی تربیت بدنی بهصورت تلفیقی مورد بررسی قرار گرفته است.
همچنین 019 دیدگاه متخصصان با توجه به میزان موافقت آنان نسبت به تدوین برنامه درسی تربیت بدنی بهصورت تلفیقی مورد بررسی قرار گرفته است.
به طور کلی دیدگاه متخصصان با توجه به تعامل سه عامل جنسیت، سابقه تدریس و میزان موافقت در خصوص تدوین برنامه درسی تربیت بدنی بهصورت تلفیقی مورد بررسی قرار گرفته است.
در بررسی سؤال ٢ تا ٩ پژوهش نتایج بدست آمده از طریق روش آماری t تک نمونهای حاکی از آن است که در سطح )٢٢٢<P(، تدوین اهداف، انتخاب محتوا و همچنین انسجام تجربیات فراگیران از طریق ارائه برنامه درسی تربیت بدنی بهصورت تلفیقی با ٣٣% اطمینان 061 معنادار میباشد.
در بررسی سؤال ٤ پژوهش نتایج بدست آمده از طریق روش خطی- لگاریتمی حاکی از آن است که در سطح )٢٢٢<P( میزان موافقت و جنسیت صاحبنظران از لحاظ آماری معنادار است، بدین معنی که اختلفی در دیدگاه آنها نسبت به ارائه برنامه درسی تربیت بدنی بهصورت تلفیقی در مقطع ابتدایی وجود ندارد.
درنهایت با توجه به پژوهشهای صورت گرفته و نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر میتوان برنامه درسی تربیت بدنی را بهصورت تلفیقی با دروس دیگر دوره ابتدایی تهیه و تدوین نمود.