چکیده:
هرچند سرمایه فکری از موضوعات جدیدی است که در سالهای اخیر در محافل علمی جهان و نیز در کشورمان ایران مطرح شده، اما اهمیت آن به حدی است که امروزه میزان موفقیت هر مجموعه مدیریتی به مدیریت این منبع نامشهود وابستگی پیدا کرده است، از طرف دیگر در عصر جدید، این موضوع کاملا بدیهی است که مدیریت شهری فقط محدود به عملکرد شهرداریها و شوراهای شهر نمیباشد، بلکه کلیه سازمانها، ادارات و مجموعه های شهری که به نحوی بر شهر و شهروندان تاثیر گذارند، در حیطه سیستم مدیریت شهری قرار میگیرند. این تحقیق در پی آن است، نقش سرمایه فکری در افزایش کارایی منابع انسانی کاربریهای آموزشی را مورد بررسی قرار دهد. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و جامعه آماری این پژوهش نیز کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه های پیام نور استان گیلان (به عنوان یکی از مهمترین کاربریهای آموزشی) و تعداد نمونهها نیز بر اساس روش نمونه گیری گروهی 112 نفر بوده است. برای پاسخ به سوالات تحقیق نیز از آزمون پیرسون و تحلیل رگرسیونی استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که بین سرمایه فکری و نیز ابعاد مختلف آن (سرمایه های انسانی، ساختاری و رابطه ای) با کارایی منابع انسانی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش یا کاهش سرمایه فکری و ابعاد مختلف آن، میزان کارایی منابع انسانی کاربریهای آموزشی نیز به ترتیب افزایش یا کاهش مییابد.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که مدیریت یکپارچه شهری، نیازمند هماهنگی سازمانها، ادارات و مجموعه های مختلف شهری است و از سوی دیگر، از آنجا که در مطالعات شهری، مطالعات مدیریتی در دیگر سازمانها و نهادهای مختلف موجود در شهر - علاوه بر شهرداریها یا شورای شهرها- لازم و ضروری است، در این تحقیق کاربریهای آموزشی (دانشگاه های پیام نور استان گیلان) مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتهاند و در همین راستا تلاش شده است که به سؤالات زیر پاسخ داده شود: - چه رابطه ای بین سرمایه فکری و کارایی منابع انسانی کاربریهای آموزشی وجود دارد؟ - چه رابطه ای بین سرمایه انسانی و کارایی منابع انسانی کاربریهای آموزشی وجود دارد؟ - چه رابطه ای بین سرمایه ساختاری و کارایی منابع انسانی کاربریهای آموزشی وجود دارد؟ - چه رابطه ای بین سرمایه رابطه ای و کارایی منابع انسانی کاربریهای آموزشی وجود دارد؟ مبانی نظری تحقیق سیستم مدیریت شهری در دو دهه گذشته، تغییرات اساسی در دیدگاههای مربوط به مدیریت شهری در بسیاری از کشورهای در حال توسعه صورت گرفته است (Stern, 2007, 69).
همچنین برای سنجش پایایی یا اعتبار ابزار آزمون نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که پایایی سؤالات مطرح شده برای اندازه گیری هر متغیر با استفاده از این ضریب مطابق زیر میباشد (تعداد پرسشنامه های اولیه جهت سنجش آلفای کرونباخ 16 عدد بوده است): جدول 1- مقدار آلفای کرونباخ متغیرهای تحقیق متغیر آلفای کرونباخ کارایی منابع انسانی 911/0 سرمایه فکری 877/0 شکل 3- نقشه توزیع جغرافیایی شهرهای انتخاب شده استان گیلان (ترسیم: نگارندگان) یافته های تحقیق آمار توصیفی وضعیت جامعه شناختی اولین قسمت از ابزار این تحقیق، شناخت ویژگیهای دموگرافیک نمونه آماری است که دارای اجزایی چون جنسیت، سن، تحصیلات و سابقه کاری است."