چکیده:
در دهههای پایانی قرن نوزدهم میلادی، چند تحقیق درباره تاریخ زندگی حضرت محمد6 با رویکرد بررسی انتقادی منابع انجام گرفت که حاصل آن تشکیک در روایتهای سیره و بی اعتمادی به همه منابع روایی و تاریخی اسلام بود. در چنین فضایی، رژی بلاشر در اثر خود، «مسئله محمد» ضمن تشریح مشکلات موجود برای استفاده از قرآن و دادههای کتابهای سیره به عنوان منابع شرح حال نویسی ادعا دارد که هر چند مستنداتی که امکان نگارش تاریخ زندگی پیامبراسلام6 را با جزئیاتی دقیق و منسجم فراهم سازد در دست نیست، با این وجود میتوان به کمک قرآن، تنها منبع معاصر پیامبر6، شرایط و فضایی را که رسالت پیامبراسلام6 در آن تکوین و تکامل یافت، باز آفرینی کرد. بلاشر در «مسئله محمد» که تحقیقی انتقادی درباره زندگی نامه پیامبراسلام6 است، شرح حال پیامبر6 را فقط بر اساس شواهد قرآنی تدوین میکند، و از اخبار و اطلاعات سیره، تنها به منظور تأیید داده های قرآنی بهره میگیرد.
خلاصه ماشینی:
در چنین فضایی ، رژی بلاشر در اثر خود، «مسـئله محمـد» ضـمن تشـریح مشکلات موجود برای استفاده از قرآن و دادههای کتابهای سیره به عنوان منابع شرح حال نویسی ادعا دارد که هر چنـد مسـتنداتی کـه امکـان نگـارش تـاریخ زندگی پیامبراسلام ٦ را با جزئیاتی دقیق و منسـجم فـراهم سـازد در دسـت نیست ، با این وجود می توان به کمک قرآن، تنها منبع معاصر پیامبر ٦، شرایط و فضایی را که رسالت پیامبراسلام ٦ در آن تکوین و تکامل یافت ، باز آفرینی کـرد.
سیره پژوهی ، قرآن ،کتاب های سیره ، شـرق شناسـی ، رژی بلاشـر، «مسئله محمد» مقدمه از اواسط سده نوزدهم میلادی با انتشار آثار ابن سعد، طبری و ابن هشام در اروپا، چنـد تحقیق درباره تاریخ زندگی حضرت محمد ٦ انجام شد اما انتقاد از این منـابع ، مسـائلی را در بین خاورشناسان دهه های بعد به وجود آورد که حاصل آن ، تشکیک در روایـت هـای سیره و بی اعتمادی برخی از آنان به همه منابع روایی و کتاب های سیره و در نتیجه یـأس از امکان نوشتن سیره ای صحیح درباره پیـامبر اسـلام ٦ بـود.
35 بلاشر می گوید که ابن هشام به طور ویژه مطالبی را که هیچ آیه ای از آیـه هـای قـرآن درباره آنها نازل نشده بود و چیزی از این کتاب ، سیره را تأیید و تبیـین نمـی کـرد و یـا بـر درستی آن گواه نبود٣٦ از اثر حذف کرده است .