چکیده:
تحقیق حاضرارتباط گزارشگری مالی محافظه کاریشرطی و غیر شرطی با ارزش شرکت را مورد بررسی قرار میدهد.در این پژوهش داده های 76 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سالهای 1384تا1390 جمع آوری وفرضیات تحقیق با استفاده از تحلیل ضرایب رگرسیونی آزمون شده است. ابتدا محافظه کاری در حسابداری با استفاده از مدل بال وشیوا کومار (2005)و معیار MTBاندازه گیری و سپس تاثیر حسابداری محافظه کاری بر ارزش شرکت مورد بررسی قرار گرفته است.شواهد تجربی نشان میدهد، محافظه کاری شرطی و غیر شرطی با ارزش شرکتدارای رابطه مستقیم و معنادار میباشد، هرچه میزان محافظه کاری بین مدیران بیشتر باشد سبب افزایش ارزش شرکتها میشود.در واقع میتوان اظهار داشت از آنجائیکه ارزش شرکت تابع عرضه وتقاضای سهام آن میباشد، بنابراین حسابداری محافظه کاری بر روی عرضه وتقاضای سهام تاثیر گذار میباشد واز این رو سبب تغییر در ارزش شرکت میشود.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش نخستین پژوهشی است که بطور تجربی رابطه بین حسابداری محافظه کاری را با ارزش شرکت مورد بررسی قرار میدهد.
اهمیت پژوهش حاضر این است که به گونه تجربی به مدیران، سرمایه گذاران و سایر تصمیم گیرندگان نشان میدهد که آیا ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تحت تاثیر حسابداری محافظه کاری قرار میگیردیا خیر؟ 2- مبانی نظری و مروری بر پیشینه پژوهش ارزش شرکت و محافظه کاری هر چند بسیاری از حسابداران بر وجود محافظهکاری در تنظیم صورتهای مالی توافق دارند، اما تعریفی جامع و مانع از آن ارائه نشده است.
محافظهکاری میتواند شرطی (یا مربوط به گذشته یا تابع اخبار) باشد ، بدین معنی که در شرایط بد و نامطلوب ارزشهای دفتری کاهش داده میشوند، اما در شرایط خوب و مطلوب ارزشهای دفتری بیشتر ارزیابی نمیشوند ، نمونهی بارز این نوع محافظهکاری استفاده از روش اقل بهای تمام شده یا ارزش بازار (<EndNote No="3" Text=" lower of cost or market"/>LCM) میباشد.
ایشان با بررسی 69 شرکت برای سالهای 1384-1388به این نتیجه رسیدند که بین ساختار مالکیت و ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، رابطه معنادار وجود دارد.
مهرانی، وافی ثانی و حلاج (1388) به بررسی رابطهی قراردادهای بدهی و اندازهی شرکت با محافظهکاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند , آنها برای اندازهگیری محافظهکاری از سه معیار مبتنی بر اقلام تعهدی ، مبتنی بر ارزش بازار ، و رابطه بازدهی سهام و سود استفاده کرده اند.